Syndróm holennej kosti alebo bolesť píšťaly pri behu - čo ju spôsobuje a ako jej predísť?

Syndróm holennej kosti alebo bolesť píšťaly pri behu - čo ju spôsobuje a ako jej predísť?

Opakovaná námaha a preťažovanie kostí, svalov a kĺbov ​​dolných končatín pri športe môže viesť k viacerým zraneniam. Jedným z najbežnejších je bolesť píšťaly pri behu či chôdzi, ktorú spôsobuje syndróm holennej kosti. Tento syndróm predstavuje 6 až 16 % všetkých úrazov pri behu. Prečo syndróm holennej kosti vzniká a ako mu predísť?

Bolesť píšťaly - syndróm holennej kosti

Termín syndróm holennej kosti, nazývaný aj syndróm mediálneho tibiálneho stresu, sa vzťahuje na bolesť pozdĺž holennej kosti. Bolesť píšťaly najčastejšie spôsobuje zápal, ktorý môže postihnúť kosť, okostnicu, fascie alebo svaly. Bolesť je zvyčajne tupá, vychádza z dolnej tretiny holennej kosti, hlavne z prednej časti. Prítomná je hlavne počas športovej aktivity a najhoršia je na začiatku. Ako sa svaly zahrievajú, bolesť môže ustupovať.

Príznaky:

  • tupá bolesť v prednej časti nohy,
  • bolesť na vnútornej strane holennej kosti,
  • citlivosť na dotyk,
  • mierny opuch dolnej časti nohy.

Príčiny bolesti píšťaly pri behu

Syndróm mediálneho tibiálneho stresu sa často vyskytuje u športovcov, ktorí nedávno zintenzívnili alebo zmenili svoje tréningové plány. Zvýšená aktivita preťažuje svaly, šľachy a kostné tkanivo. Bolesť vzniká v dôsledku namáhania holennej kosti a spojivových tkanív, ktoré pripájajú vaše svaly ku kosti. Poranenie môžu spôsobiť aj zle zvolený tréning, napríklad príliš rýchle zvyšovanie záťaže alebo nesprávne našľapovanie pri behu. Náhle zvýšenie intenzity tréningu môže viesť k radu poranení a ochorení, bolesť píšťaly je iba jedným z nich.

Rizikové faktory

Viaceré štúdie ukazujú, že zvýšené riziko podstupujú ľudia s vysokým BMI[1]. Nezáleží na tom, či ide o nadváhu alebo množstvo svalovej hmoty. U profesionálnych športovcov je častým faktorom práve druhá možnosť. Platí totiž, že čím vyššia je váha človeka, tým väčšiemu stresu podliehajú kosti a kĺby. Ďalšie štúdie naznačujú, že na syndróm holennej kosti sú náchylnejšie ženy[2] a ľudia, ktorí v minulosti prekonali iné bežecké zranenia. Zdá sa, že k zvýšeniu rizika prispievajú aj hormonálne aspekty a nízka hustota kostí. Stav môže zapríčiniť aj nedostatočná flexibilita lýtkového svalu a hlavne Achillovej šľachy.
Bolesť píšťaly pri behu

Ako syndrómu holennej kosti predchádzať?

Štúdia, ktorá skúmala metódy prevencie syndrómu holennej kosti, venovala pozornosť penovým a absorbčným vložkám do topánok, preťahovaniu lýtkových svalov, typu bežeckej obuvi a bežeckým programom, ktoré účastníci vykonávali. Žiadna z metód nepriniesla štatisticky významné výsledky, no používanie vložiek do topánok, ktoré absorbujú nárazy bolo vyhodnotené ako najefektívnejšie[3]. Ak sa venujete iba behu, prospešné môže byť aj posilňovanie svalov dolných končatín.

Liečba syndrómu holennej kosti

Oddych je najdôležitejším aspektom liečby. Ak bolo príčinou opakované preťaženie a telo nemalo príležitosť vyliečiť sa, regeneráciu nezanedbávajte. Za prospešné sa považuje aj natieranie miesta chladiacimi a protizápalovými masťami[4]. Pri domácej liečbe môžete použiť ľadové obklady a ak je to nevyhnutné, siahnuť po voľne dostupných liekoch proti bolesti. Vyhnite sa činnostiam, ktoré zhoršujú bolesť. Venovať sa môžete menej náročným formám pohybu, akými je mierna chôdza, plávanie alebo strečing.

Kedy navštíviť lekára?

Lekára by ste mali navštíviť v prípade, že bolesť pretrváva dlhodobo a nezmierňuje ju ani odpočinok. Bolesť píšťaly môže byť zapríčinená aj inými úrazmi a ochoreniami, napríklad stresovou zlomeninou. Dôležitá je správna diagnóza a následné stanovenie liečby vaším lekárom.

zdroje