Najčastejšie bežecké zranenia

Najčastejšie bežecké zranenia

Šport so sebou okrem dobrého pocitu občas prináša aj zranenia. Každý druh aktivity zapája iné časti tela, a preto má aj svoje špecifické zranenia. V tomto článku si bližšie popíšeme najčastejšie bežecké „nehody“ a dáme vám rady ako sa im vyhnúť. V prípade, že predsa len dôjde k zraneniu počas vášho pravidelného behu, povieme vám, čo robiť, aby ste z toho vyliezli čo najlepšie.

Bežecké koleno

Odborne nazývaný aj syndróm patellofemorálnej bolesti je najčastejšie bežecké zranenie, ktoré v priebehu života postihne až 50 percent všetkých bežcov. Tento stav sa prejavuje ako lokalizovaná bolesť - zvyčajne tupá, niekedy však vie byť aj poriadne ostrá a intenzívna, prejavujúca sa na hornej (prednej) časti kolenného kĺbu. Bolesť sa zvyčajne vyskytuje alebo je horšia počas behu a po prerušení aktivity môže ustúpiť. Často je dôsledkom komplikovanej kombinácie svalovej pevnosti, slabosti a zápalu. Práca na posilnení stehenných svalov, bokov a svalov bezprostredne obklopujúcich kolená je súčasťou liečebného procesu, ale aj prevencie pred týmto zranením. Bolesť môžete zmierniť aj studenými zábalmi. 


Plantárna fascitída

Plantárna fascitída (PF) je bolesť, ktorá primárne ovplyvňuje pätu a spodnú časť chodidla. Zvyčajne má pomalý nástup a postupne, v priebehu niekoľkých dní a týždňov, sa stupňuje až do fázy, počas ktorej je aj samotné chodenie bolestivé. V pokročilých fázach je odpočinok najúčinnejšia liečba. Ďalšou možnosťou, ktorá môže byť aj prevenciou je výmena obuvi, návšteva ortopéda a fyzioterapeuta na korekciu nerovnováhy chôdze.

Zápal achillovej šľachy

Tendonitída (tiež nazývaná tendinopatia) je lokálny zápal šľachy - flexibilné, ale nepružné tkanivo, ktoré viaže sval na kosť a často je spôsobené nadmerným používaním, napríklad pri behu. Symptómy, ktoré tento zápal sprevádzajú, sa prejavujú ako tupá bolesť, bolesť a opuch alebo pocit pálenia celého kĺbu. Bolesť sa zvyčajne zhoršuje počas aktivity a bezprostredne po nej, kedy dochádza k stuhnutiu a opuchu, ktorý obmedzuje pohyb. Ako liečba sa odporúča prikladanie ľadu, odpočinok a kinesiotaping. Súčasťou liečby, a zároveň ako prevencia, slúži strečing svalov, ktoré sa napájajú na achillovu šľachu. 


Prevencia pred bežeckými, ale aj inými zraneniami, je kvalitne vykonaná rozcvička pred aktivitou a dlhý strečing po aktivite. Bežeckým zraneniam sa môžete vyhnúť aj vďaka správnej obuvi a obmedzením behu po asfalte a iných tvrdých nepružných povrchoch, ktoré sú pre vaše kĺby nevhodné.