Zápal plantárnej fascie (päty)

Zápal plantárnej fascie (päty)

Zápal plantárnej fascie je jedno z najbežnejších bežeckých zranení a asi najčastejšia príčina bolesti päty. V tomto zranení ide vlastne o zápal spojivového tkaniva, ktoré sa tiahne od päty až po články prstov.

Príznaky

  • Bolesť vystupuje zo spodnej časti chodidla v okolí päty.
  • Bolestivé miesto je citlivé na dotyk.
  • Bolesť je najviac výrazná pri prvých krokoch ráno, resp. po dlhšom odpočinku.
  • Ľahký pohyb dokáže bolesť zmierniť, ale ak ste na nohách dlhšie, bolesť sa zväčšuje.

Príčiny

Toto zranenie vzniká poškodením tkaniva v mieste, kde sa pripája na pätu. Blízko k zraneniu majú ľudia s extrémne vysokou, resp. nízkou klenbou. Aj keď ide hlavne o bežecké zranenie, zápal môže byť spôsobený aj skrátenými svalmi lýtka.
Ako predchádzať zraneniu päty pri behu Zápal plantárnej fascie môže mať na svedomí aj nevhodná obuv
Pravdepodobnosť tohto zranenia sa zvyšuje ak: • ste dlhý čas na nohách, dlho stojíte, beháte, chodíte, a nie ste na to zvyknutí, • zmenili ste v tréningu typ povrchu, • máte nadváhu, • máte skrátenú achillovu šľachu.
Na ako povrchu behať? Vhodný povrch môže predísť tomuto zraneniu

Liečba (prevencia)

• Skúste nepoužívať staršie obnosené tenisky, ktoré už stratili funkciu tlmenia. • Zainvestujte do ortopedických vložiek, ktoré podporujú klenbu nohy. • Pravidelné jemné naťahovanie achillovej šľachy a plantárnej fascie môže zmierniť bolesť. • Počas spánku dochádza k skráteniu plantárnej fascie. Môžete pouvažovať o fixačnej dlahe, ktorá skráteniu zabráni.