Ako trénovať aj počas alergickej sezóny

Ako trénovať aj počas alergickej sezóny

Alergia je nepríjemná reakcia tela, ktorá vám dokáže poriadne znepríjemniť všetky vonkajšie, dokonca niekedy aj vnútorné športy. Hoci jar patrí medzi najobľúbenejšie obdobie mnohých ľudí, alergici s ňou majú komplikovaný vzťah. A najmä tí, ktorí sa venujú športu. Ako sa dá prežiť toto obdobie a zároveň nevypadnúť z tréningového procesu? Pozrime sa na to. 

Čo je to alergia a ako vzniká

Alergia je imunitná reakcia tela na inak úplne bežný predmet. Najčastejším prejavom alergie sú problémy s dýchaním, slzenie očí, kýchanie, upchatý nos alebo naopak prílišné zavodnenie a kožný ekzém. Počet alergikov v súčasnosti stále rastie. Až 40 % populácie má vrodené predispozície k niektorému typu alergie. Tento vrodený gén sa môže kedykoľvek počas života prejaviť, takže to, čo vám kedysi nevadilo, postupom času môže začať spôsobovať problémy. Výskumy predpokladajú, že v roku 2050 bude nejakou formou alebo mutáciou alergie trpieť každý druhý človek. Alergiu si môžete nechať diagnostikovať prostredníctvom tzv. vpichového kožného textu. Na predlaktie sa vpichujú konkrétne alergény a následne sa vyhodnotí kožná reakcia vášho tela. 


Ako dokáže alergia ovplyvniť športový výkon

Tréning môže alergické symptómy výrazne zhoršiť. Zvýšená svalová aktivita počas tréningu vedie k zvýšeniu telesnej teploty a tým pádom aj k zvýšeniu cirkulácie krvi, ktorá ovplyvňuje alergény. Aj napriek znevýhodneným podmienkam sa neodporúča tréning na celé obdobie úplne vypustiť. Šport prináša pocit uvoľnenia a s ním prichádza aj zvýšenie endorfínov. Každý alergik musí byť pravidelne sledovaný u imunoalergológa, ktorý mu nastaví liečbu šitú presne naňho. 


Rady pre alergikov

  • Pohyb a tréning vonku by ste mali vykonávať v ranných alebo vo večerných hodinách, kedy je v ovzduší najmenej peľu; 
  • Počas tréningu sa vyhýbajte priamemu kontaktu s peľom a prispôsobte tomu svoju trasu. Medzi rizikové úseky patria lúky, aleje topoľov alebo brezové lesy; 
  • Po tréningu sa prezlečte a osprchujte alebo si minimálne opláchnite tvár; 
  • Ak sa necítite dobre a pociťujete zvýšené alergické prejavy už počas dňa, tréning vonku radšej vynechajte; 
  • Ovzdušie je výrazne lepšie vo vyšších nadmorských výškach;
  • Agresivitu peľov zhoršujú škodlivé látky, ktoré sú každodennou súčasťou mestského života, preto sa snažte v meste trénovať čo najmenej;  
  • Každý športovec s peľovou alergiou musí sledovať peľový kalendár a pred alergickou sezónou začať s preventívnou liečbou; 
  • Počas alergickej sezóny, ktorá trvá približne 14 - 28 dní, zvoľnite tréningové tempo a športujte iba toľko, aby ste nevypadli z kondície.

Ako bojujete s alergiou počas tréningu vy?

Tagy článku: