Ako pri športe správne dýchať?

Ako pri športe správne dýchať?

Možno správne dýchanie vnímate ako maličkosť, no pravdou je, že 9 z 10 ľudí dýcha nesprávne. Dýchanie pri behu prebieha veľmi dynamicky a udáva ho tempo, teda je veľmi dôležité aj pre efektívnejší tréning. Ak dýchate správne, viete vyťažiť viac.

Brušné dýchanie

Postavte sa vzpriamene a ruku si dajte na brucho. Nadýchnite sa nosom a myslite pri tom na prúdenie vzduchu do brucha, nie do hrudníka. Ruka  slúži ako kontrola, dýchaním ju odtláčate. Tento spôsob dýchania slúži aj ako príjemná relaxácia. Základom je, že ak sa meníte spôsob dýchania, mali by ste to robiť v pokoji a nie za pochodu. Často sa stretávam s ľudmi, ktorí dýchajú ústami. Keď takémuto človeku poradíte dýchať nosom, skúsi to a po chvíľke behu konštatuje takmer klinickú smrť. Je to preto, že telo si musí zvyknúť na zmenu, a to sa dá len postupne a pomaly.
Správne dýchanie sa naučíte v pokoji a postupne Naučte sa správne dýchať
Prvé kroky k zmene skúšajte najprv pri chôdzi, o týždeň v miernom tempe a po ďalších dvoch už v plnom tempe. Pýtate sa prečo vôbec musíte niečo zmeniť. Odpoveď je jednoduchá – čoskoro uvidíte, že pri rovnakej tepovej frekvencii dosiahnete vyšší výkon. Ak začínate s tréningom okrem dýchania si dajte pozor aj na iné časté chyby pri tréningu.

Správne dýchanie zlepší aj zdravie

Dýchanie nosom má aj množstvo praktických výhod. Alergici a vlastne aj my všetci sme nos dostali aj na filtrovanie vzduchu. Zachytávajú sa v ňom všetky čiastočky, ktoré by sme inak ústami priamo vdýchli. Ďalšia z praktických výhod, a to hlavne v zimnom období, je čiastočné ohrievanie vdychovaného vzduchu v nose. Znižuje sa tým pravdepodobnosť ochorenia v chladnom počasí.
Dýchanie pri behu a športe Správne dýchanie zlepší zdravie.

Pichanie v boku

Jeden z najčastejších problémov pri behu je pichanie v boku. Netrápi len začiatočníkov, ale aj profesionálov. Niekedy so sebou prináša aj strach, ale ten je zbytočný. Je to naozaj len bolesť. Práve pichaniu v boku sa dá vyhnúť správnym dýchaním. Ďalším účinným opatrením je zo začiatku tréningovej jednotky bežať len pozvoľna, aby ste sa pichania v boku zbavili.

Prečo pichá v boku

  • Počiatočné tempo je príliš vysoké (alebo inak – prepálený začiatok).
  • Dýchanie nie je dostatočne hlboké.
  • Krátko pred behaním ste sa najedli, alebo prijali príliš veľa tekutín.
  • Zlá kondícia - pomôže tréning.
  • Prekonaná choroba (funkcia pľúc ešte nie je naplno obnovená).
Ak zanedbáte fázu rozdýchania a rozklusania sa, skoro celkom naisto príde otravné pichanie v boku. Nie je vhodné sa úplne zastaviť, radšej prejdite k chôdzi. Začnite zhlboka dýchať do brušnej časti a pichanie prejde. Určite sa nesnažte zrýchliť dýchanie, môže vám prísť zle. Hlboké brušné dýchanie vám otvorí nové cesty k veľkým úspechom. Dopravuje kyslík práve tam, kde ho najviac potrebujete – do spodnej časti pľúc. Pomáha tak lepšie okysličiť organizmus. Pri brušnom dýchaní sa teda oveľa lepšie vstrebáva kyslík. Prečo ho teda neskúsiť?