6 tipov, ako dlhodobo posilniť imunitu

6 tipov, ako dlhodobo posilniť imunitu

Komplexný imunitný systém chráni vaše telo pred potenciálne škodlivými patogénmi, hlavne baktériami a vírusmi. Ak imunitný systém funguje správne, náchylnosť na ochorenia klesá, zmierňujú sa ich príznaky a celkové vyliečenie nastane skôr. Oslabená imunita naopak vedie k ťažšiemu priebehu ochorení, pretože telo „nevládze” bojovať proti mikroogranizmom, ktoré ho napadli. Čo môžeme urobiť pre posilnenie imunity a zlepšenie svojho zdravia?

Doprajte si strava bohatú na vitamíny a minerály

Živiny, ktoré získavame z potravín - najmä z potravín rastlinného pôvodu, ako je ovocie, zelenina, bylinky a korenie - sú nevyhnutné pre správne fungovanie imunitného systému. Ten pri obrane tela využíva hlavne zinok, folát, železo, selén, meď a vitamíny A, C, E, B6 a B12, ktoré prijímame z potravy. Každý z nich hrá jedinečnú úlohu pri podpore imunitných funkcií. 

Pri boji s rôznymi chorobami je účinný aj vitamín D, ktorý podporuje vrodenú aj získanú imunitu. Jeho prírodným zdrojom je slnečné žiarenie, nezabúdajte preto na pobyt vonku, na čerstvom vzduchu. Medzi jeho ďalšie zdroje patria ryby, z rastlinných zdrojov možno spomenúť kakao, kokos i datle.

 Väčšina ľudí nemusí tieto živiny dopĺňať vo forme suplementov, nachádzajúca sa prirodzene v zdravej a vyváženej strave. Na ceste za silnejšou imunitou sa nemusíte snažiť o čo najvyšší možný príjem týchto látok, stačí, ak budú prijímané pravidelne a v optimálnom množstve.

Výskum navyše ukazuje, že korenia ako klinčeky, oregano, tymian, škorica a rasca obsahujú antivírusové a antimikrobiálne vlastnosti, určite na ne pri príprave jedál nezabúdajte. Súčasťou pestrej stravy môžu byť aj ďalšie byliny a huby, napríklad hliva, shiitake a ďalšie medicinálne huby s množstvom účinných zložiek. Ak nemáte možnosť zaradiť ich do jedálnička ako čerstvé suroviny, môžete ich dostať vo forme doplnku stravy. 

Liečivé huby

Pozor na stres

Štúdia publikovaná vo vydaní Current Opinion in Psychology hovorí, že dlhodobý stres vedie k chronicky zvýšeným hladinám steroidného hormónu kortizolu. Kortizol bráni imunitnému systému reagovať skôr, než pominie stresová udalosť, ktorej ste vystavení. Ak sú hladiny kortizolu vysoké neustále, funkcie imunitného systému sú v zásade blokované. Existuje mnoho účinných techník na odbúranie stresu, dôležité je zistiť, ktorá z nich najlepšie pomôže vám. 

Prečítajte si: Šport môže byť výborným prostriedkom na zníženie stresu, hovorí psychológ


Spojitosť medzi stresom a imunitou môže byť tvorená špecifickým zdravotným správaním (napríklad sklon k užívaniu návykových látok, nedostatok spánku, nechutenstvo) alebo psychosociálnymi faktormi (problémy vo vzťahoch, negatívne sociálne interakcie). To znamená, že následky stresu majú nielen hormonálnu podobu, ale často vedú k zanedbaniu zdravého životného štýlu ako takého. 

Dostatok odpočinku a kvalitný spánok

Primeraný spánok je mimoriadne dôležitý pre zdravú imunitnú odpoveď. V spánku telo produkuje a distribuuje kľúčové imunitné bunky, ako sú cytokíny (druh proteínu, ktorý môže bojovať alebo podporovať zápal), T bunky (typ bielych krviniek, ktoré regulujú imunitnú odpoveď) a interleukin 12 (prozápalový cytokín). Organizmus sa regeneruje a uzdravuje. Nedostatok spánku vedie k vyčerpaniu energie, rezervy na boj proti chorobe sú nedostatočné a imunitný systém nemôže fungovať správne. Už jedna prebdená noc významne oslabuje funkciu neutrofilov - bielych krviniek, ktoré sú významnou bunečnou zložkou imunitného systému.

Kvalitný spánok

Nezabúdajte na podporu črevnej mikroflóry

Určité formy života, ktoré žijú v našom tele, priamo pomáhajú imunite. Ide o organizmy v našom čreve - črevný mikrobióm. Sú to zväčša baktérie, no patria sem aj huby a dokonca i vírusy. Tieto mikróby s nami žijú v harmonickom súžití. Pomáhajú pri trávení, dokonca vytvárajú niektoré vitamíny a látky pre udržanie zdravia. Negatívne na ne pôsobia napríklad antibiotiká, preto treba počas liečby infekcií užívať súčasne aj probiotiká. Pre zlepšenie imunity je vhodné venovať pozornosť tráviacemu systému a pokiaľ možno podporiť jeho optimálne fungovanie.

Alkohol s mierou

Pitie veľkého množstva alkoholu je spojené s celým radom negatívnych zdravotných účinkov, vrátane zníženej imunitnej funkcie. Vaše telo je príliš zaneprázdnené detoxikáciou organizmu od alkoholu, kvôli čomu klesajú zdravé imunitné funkcie. Občasná konzumácia alkoholických nápojov imunitnému systému neublíži, no ak už cítite nástup nejakého ochorenia, zbytočne telo nezaťažujte. 

Liečba príznakov chronických ochorení

Chronické ochorenia, medzi ktoré patrí aj astma, srdcové choroby a cukrovka, môžu ovplyvniť imunitný systém a zvýšiť riziko infekcií. Zanedbanie odporúčanej liečby zhorší nielen príznaky tohto ochorenia, ale tiež oslabí organizmus ako taký. V dôsledku toho bude mať telo problém zotaviť sa z iných chorôb. Aj v tomto prípade platí, že rezervy potrebné na boj s ochoreniami netreba vyčerpávať zbytočne. Poraďte sa so svojim lekárom a dodržujte potrebné odporúčania v súvislosti s liekmi aj životným štýlom.

Zdravý organizmus sa dokáže vysporiadať s množstvom patogénov, ktorým je denne vystavovaný. Podpora imunity je dôležitá predovšetkým v prípade, že ho oslabilo nedávne prekonanie choroby, nezdravý životný štýl, nedostatok spánku alebo hormonálna nerovnováha.