Zlé verzus dobré tuky a ich význam v strave

Zlé verzus dobré tuky a ich význam v strave

Už ste určite počuli pojmy dobré tuky a zlé tuky. Aký je medzi nimi rozdiel a koľko tuku by som mal skutočne prijať, aby mi neuškodil? Aké sú najlepšie zdroje zdravých tukov? Prinášame vám stručný prehľad, kde sa nachádzajú- Tuky (lipidy) pozostávajú z reťazcov mastných kyselín. Sú dôležitým zdrojom energie a stavebnou látkou nášho organizmu. V rozumnom množstve sú pre telo nepostrádateľné, pretože: sú zdrojom energie, obklopujú a teda aj chránia dôležité životné orgány, chránia telo pred stratou vnútorného tepla, niektoré druhy dokonca zásobujú telo esenciálnymi mastnými kyselinami, nazývanými aj omega kyseliny, ktoré si telo nedokáže vytvoriť samo a musí ich prijať z potravy, fungujú protizápalovo.

Dobré tuky

"Dobré" tuky obsahujú poly a mononenasýtené tuky a nachádzajú sa v potravinách ako sú mastné ryby, vlašské orechy, avokádo, semená a olivy. Tieto tuky majú vysoký obsah vitamínu E, ktorý pomáha pri regenerácii svalov, majú protizápalový účinok na naše telo a pozitívny vplyv na zdravie.
Orechy skvelý zdroj dobrýhc tukov v strave.

Nízkotučné produkty

Produkty s 0 % tuku, či s nízkym obsahom tuku, sú len diétne šialenstvo, s ktorými ste sa už určite stretli. Produkty bez plnohodnotnej chuti a farby. Je vhodné siahnuť po tejto alternatíve, ak chcem schudnúť, prípadne nepribrať cez Vianoce? Okrem správnej životosprávy, môžu pomocť prírodné spalovače tukov. Trend nízkotučnej a vysokosacharidovej stravy začal v USA a spôsobil masívny nárast nadváhy, obezity, srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky a pod. Podľa nedávnych výskumov je za to zodpovedný inzulín - hormón na znižovanie hladiny cukru v krvi, ktorý zároveň riadi aj tukový metabolizmus. Čím viac sa vylučuje inzulín, tým viac telo uskladňuje tuk. Čím je hladina inzulínu nižšia, tým viac telo využíva tuk ako palivo. Tuky, bielkoviny a sacharidy majú iný spôsob látkovej premeny. Napr. 1000 KJ prijatých z tukov je inak metabolizovaných ako 1000 KJ zo sacharidov alebo bielkovín. Prijať 1000 KJ energie zo správnych tukov môže dokonca pomôcť pri chudnutí. To však neplatí pri 1000 KJ prijatých zo sacharidov. Z toho vyplýva, že nie tuky, ale sacharidy sú hlavným vinníkom nadváhy a obezity, ktorá je následne príčinou mnohých civilizačných ochorení. Samozrejme však, že ani to nie je také jednoduché. Dôležité je, z akých zdrojov pochádzajú tuky, v akej sú kvalite a aký je pomer medzi tukmi omega-6 a omega-3.

Zlé tuky

"Zlé" tuky sa delia na nasýtené a trans-tuky a sú obsiahnuté v potravinách ako je maslo, masť a niektoré oleje, hlavne predávané v plastových fľašiach. Tieto tuky sa považujú za zdraviu škodlivé, pretože zvyšujú hladinu cholesterolu, srdcových ochorení a zápaly.
Slanina - živočíšny tuk Slanina - živočíšny tuk.
Približne 20% až 35 % celkových prijatých kalórií, by malo pochádzať zo zdravých tukov. Pokiaľ ide zo zlé tuky, nemali by sme ich jesť viac, ako 10 % z celkového počtu kalórií a menej ako 1 % z trans-tukov. Ste hladní? Šup pre nejaké orechy! Avšak tuky nevplývajú na každého rovnako. Rozhoduje o tom metabolizmus človeka a jeho krvná skupina. Tuky sú však vo všeobecnosti najcennejším zdrojom energie a veľmi dôležitou zložkou potravy, bez ktorej nemôže správne fungovať hormonálna sústava, mozog, srdce, cievy a vôbec celý organizmus.