Severská chôdza ako ideálny šport na leto

Možno tiež uvažujete o tom, aký šport robiť v lete – vonku je horúco a nič okrem plávania sa vám nechce. Najbližšie jazero alebo kúpalisko je však ďaleko a nedá sa tam chodiť každý deň. Aký šport je vhodným riešením, aby ste ani počas horúcich letných dní nestratili kondíciu? Odpoveďou môže byť aj nordická, čiže severská chôdza, ktorá sa napriek svojmu názvu skvele hodí aj v lete.

Tento šport vznikol vo Fínsku v 80. rokoch 20. storočia a pôvodne slúžil ako letná tréningová metóda pre bežcov na lyžiach. Odvtedy sa rozšíril do celého sveta a dnes je mimoriadne obľúbenou aktivitou profesionálnych aj rekreačných športovcov.

Vhodná pre každého

Severská chôdza, čiže chôdza pomocou špeciálnych palíc, je mimoriadne jednoduchý a finančne nenáročný šport. Vychádza z prirodzeného pohybu – chôdze, a preto pri nej nehrozí riziko zranenia alebo preťaženia. Môžu ju teda vykonávať aj rekreační športovci, deti a ľudia, ktorí sa zotavujú z nejakého zranenia.

Zároveň však dostatočne zaťaží svaly, takže sa hodí aj pre profesionálnych športovcov. Uvádza sa, že v oblasti spaľovania energie je asi o 40 % – 50 % účinnejšia ako bežná chôdza.

Nordická chôdza v lete
Severská chôdza je vhodná pre profesionálnych aj rekreačných športovcov

Výhody

  • Pri severskej chôdzi sa zapájajú svaly celého tela, vrátane svalov stredu tela – to spôsobí aj zvýšenie tepovej frekvencie a aktivizáciu dýchacích svalov, takže tvorí dokonalé spojenie silového a kardio tréningu;
  • prispieva k pravidelnému a prehĺbenému dýchaniu, a tak postupne zvyšuje kondíciu a zlepšuje celkovú silu a výdrž športovca a okysličenie organizmu;
  • nie je náročná na vybavenie ani kondíciu – začať s ňou môže každý bez ohľadu na vek, kondíciu a stupeň trénovanosti;
  • môžu ju vykonávať dokonca aj seniori, ľudia s ochoreniami chrbtice alebo kĺbov, športovci po zranení a ľudia s poruchami rovnováhy a koordinácie;
  • je mimoriadne vhodná pre ľudí so sedavým zamestnaním, lebo pomáha vyrovnávať degeneratívne zmeny spôsobené jednostranným preťažovaním svalového systému;
  • rekreačných športovcov primerane zaťaží a profesionálnym zase poskytne nenáročný udržiavací tréning celého tela.

Technika

Technika severskej chôdze je podobná bežnej chôdzi. V prvej fáze jedna horná končatina vpredu zapichuje palicu do zeme a opačná dolná končatina vykonáva krok dopredu. V druhej fáze sa končatiny menia a vykonávajú pohyb paralelný s trupom. Pri presune ruky, ktorá drží palicu smerom vzad palicu treba pustiť (ostane zavesená na zápästí).

Oproti bežnej chôdzi má však niekoľko výhod

  • Pohyb rukou je pri správnom prevedení obmedzený dĺžkou palice – to znamená, že aj rozsah pohybu panvy je obmedzený tak, že neuškodí ani ľuďom s poruchami chrbtice alebo kĺbov;
  • vychádza z tzv. špirálového stabilizačného svalového systému, ktorý pomáha držať telo a chrbticu vo vzpriamenom stave (tento stabilizačný systém je tiež základom dobre známej cvičebnej metódy SPS);
  • bežná chôdza môže používať nesprávne pohybové vzorce, takže sa tento stabilizačný systém neaktivuje, pri správne prevedenej nordickej chôdzi je však rozsah pohybu obmedzený, a to zabraňuje plnému rozvinutiu nesprávneho pohybového vzorca.

Vybavenie

Pri severskej chôdzi sa používajú špeciálne palice odlišné od lyžiarskych či turistických. Sú to ľahké a pružné palice z ľahkých materiálov, ktoré sa vyrábajú v dvoch vyhotoveniach – s pevnou dĺžkou a teleskopické.

Nordická chôdza - dokonalý letný šport
Severská chôdza v lete spríjemní turistiku aj prechádzku

Pri výbere palíc si treba dať pozor na niekoľko základných vecí:

  • Dĺžka palice – správna dĺžka palice na severskú chôdzu by mala tvoriť asi 70 % výšky športovca. Pri jej kolmom zapichnutí do zeme by mal byť lakeť ohnutý v pravom uhle. Palice s pevnou dĺžkou sú všeobecne pevnejšie a stabilnejšie, nemôžu ich však používať iní ľudia s odlišnou výškou ako ich majiteľ. Teleskopické palice sa naopak dajú prispôsobiť na rôzne vysokých športovcov, nie sú však také odolné a pevné.
  • Zakončenie palice – palica je zakončená buď hrotom na zapichovanie do nepevného povrchu alebo protišmykovými nadstavcami na pevný povrch, ktoré pomáhajú zmierniť nárazy. Existujú gumené násady univerzálneho typu, ktoré sa hodia do mesta i do prírody, a tiež násady určené na konkrétne povrchy. Výhodou univerzálnych je, samozrejme, ich univerzálne využitie. Na druhej strane sa však na asfalte rýchlejšie znehodnotia a ošúchajú. Výhodou násad na konkr. povrchy je ich dlhšia životnosť, nevýhodou zase nutnosť striedania.
  • Rukavičky – systém na prichytenie ruky k palici. Tu je dôležité zvážiť frekvenciu odpájania ruky od paličky (napr. pri šnurovaní, pití alebo fotení sa v prírode) a podľa toho zvoliť vhodný a pohodlný materiál.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Pre začiatočníkov Fitness a cvičenie Ostatné Šport

Všetko, čo potrebujete vedieť o paddleboarde a SUP joge

0
Recepty

Ľahký zapekaný losos

0
Strava Tuky Výživa

Zlé verzus dobré tuky a ich význam v strave

Navigácia

Magazíny