Znovuobjavený zázračný tuk ghí

Určite viete, že tuky tvoria dôležitú súčasť zdravej a vyváženej stravy. Športovec z nich získava energiu, obsahujú mastné kyseliny nevyhnutné pre správnu činnosť organizmu a skvele ochutia každé jedlo. Kľúčom k tomu, aby vaše jedlo obsahovalo ich vyrovnané zloženie je rôznorodosť prijímaných druhov tuku. Dnešná strava však obsahuje buď príliš veľa tzv. omega-6 nenasýtených mastných kyselín alebo príliš veľa údajne nezdravých nasýtených mastných kyselín.

Pri skladaní vyváženej stravy môže pomôcť inšpirácia cudzokrajnou kuchyňou, najmä kuchyňou národov, ktoré sú celkovo zdravšie ako my. Patrí k nim určite aj indická kuchyňa, ktorá okrem množstva zeleniny, strukovín a prospešných korenín používa aj chutnú a údajne liečivú ingredienciu – ghí.

Indické rizoto biryani
Ghí sa dlhé storočia používa v indickej kuchyni, napríklad na prípravu obľúbeného „indického rizota“ biryani.

Čo je ghí?

Ide o klasické nesolené maslo, z ktorého sa vyvarí voda a odstránia usadeniny mliečnej bielkoviny. Takto sa zbaví cukrov a proteínov. Obyčajné maslo obsahuje až 20% vody, ktorá je príčinou toho, že maslo sa pri nevhodnom skladovaní rýchlo pokazí. Ghí, naopak, môžete skladovať aj mimo chladničky. Nezabudnite však nádobu dobre zatvoriť, aby nenasiaklo rôznymi pachmi.

Výhodou tohto masla je, že sa neprepaľuje ako ostatné tuky. Voľné radikály sa z neho uvoľňujú až pri teplote 252 °C, a tak ho možno bez obáv používať v teplej kuchyni, dokonca pri vyprážaní.

Okrem toho je vhodné na pečenie a na prípravu zásmažiek, omáčok, nátierok, polievok aj koláčov. Fantázii sa naozaj medze nekladú. Keď ho ochutnáte, možno vás prekvapí jeho výrazne oriešková, ale o to príjemnejšia chuť. Kvôli aróme ho stačí použiť v menšom množstve.

Základom dobrého ghí je kvalitné maslo
Základom dobrého ghí je kvalitné maslo.

Na varenie, vyprážanie aj liečenie

Okrem skvelej a koncentrovanej chuti a vône, ktorá je podľa mnohých ešte lepšia ako pri bežnom masle, ponúka aj mnoho iného:

  • neobsahuje laktózu ani kazeín – tieto dva alergény obsiahnuté v bežnom masle sa odstránia pri jeho prepustení, a preto ghí môžu konzumovať aj ľudia s intoleranciou mliečnej bielkoviny kazeínu alebo mliečneho cukru laktózy;
  • obsahuje zdravé tuky – takzvané mono-nenasýtené či poly-nasýtené tuky, ktoré pomáhajú zbaviť organizmus kyselín a sú dôležitým zdrojom energie;
  • v porovnaní s maslom (ktoré má asi 10%), obsahuje až 25 % mastných kyselín so strednou alebo dlhou dĺžkou reťazca – takéto kyseliny, aj napriek tomu, že sú nasýtené, údajne nespôsobujú kardiovaskulárne ochorenia, lebo sa v tele spracúvajú odlišným spôsobom;
  • za zmienku stojí aj obsah esenciálnej kyseliny s krátkym reťazcom (kyseliny maslovej), ktorá vraj prispieva k zlepšeniu imunity a k zdravému fungovaniu čriev, pomáha bojovať proti zápalu a pri zmierňovaní nepríjemných príznakov Crohnovej choroby, syndrómu nepriepustného čreva a ulceróznej kolitídy;
  • podľa ajurvédskej medicíny funguje ako sprostredkovateľ, čiže prenáša prospešné látky z použitých ingrediencií až do hlbokých vrstiev tkanív.
Indické jedlá
Chutná, pestrá a výživná indická kuchyňa vo svojich receptoch častou používa prepustené maslo – ghí.

Všestranný pomocník pre vaše telo

Obsahuje až 9 druhov antioxidantov, vrátane vitamínu K2, ktorý efektívne využíva minerály a podobne ako vápnik prispieva k správnemu vývoju kostí a chrupu. Zároveň bráni vápenateniu ciev. Ghí tiež patrí do prvej desiatky najväčších zdrojov vitamínu A, podieľajúceho sa na funkcii mozgu či zraku, ale aj na zdravom vzhľade pokožky.

Je bohatý aj na vitamíny E a D. Kým prvý znásobuje okysličovanie telových buniek, druhý má viacero predností. Pomáha pri správnej absorpcii fosforu a vápnika a ich využitiu na zdravý vývoj kostí a chrupu. Prispieva k správnej činnosti srdca i štítnej žľazy, posilňuje imunitu a bojuje proti svalovej únave.

Ghí tiež účinne bojuje proti opuchom a popáleninám, môžete ho nanášať na suchú pokožku alebo na pokožku hlavy ku korienkom vlasov, ktoré takto dokáže dokonale posilniť. 

Kúpiť sa dá v obchodoch so zdravou výživou, ale aj v bežných reťazcoch. Dá sa však pripraviť aj doma. Ak sme vás presvedčili, pripravte si doma vlastné chutnú a výživné ghí.  

  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Tréning Zaujímavosti

Ak si nepíšete tréningový denník, robíte chybu

0
Strava Vitamíny a minerály Sacharidy Zdravie Výživa

Mrkva: naša domáca superpotravina

0
Strava Tuky Zdravie Výživa

Nepriateľ zvaný tuk

Navigácia

Magazíny