Strava športovca

Strava športovca

Ak ste triatlonisi alebo sa na nich len hráte, viete, že okrem systematického a pravidelného tréningu zohráva dôležitú úlohu aj strava. Každý má však iný metabolizumus a taktiež tréningový plán. Ste to, čo jete, a preto je pri športe dôležité zamerať sa aj na stravu a výživné potraviny, ktoré vám dodajú potrebné živiny a minerály.

Obilniny a orechy

Ovsené vločky sú nabité sacharidmi a zaisťujú okamžitú a dlhortrvajúcu energiu. Obilniny uvoľňujú glukózu do krvného obehu a dodávajú telu energiu. Sú tiež plné vitamínov a minerálnych látok, ktoré sú veľmi dôležité pre zdravie srdcovocievneho systému a ďalšie telesné funkcie.
Obilniny a šport Obilniny sú skvelým zdrojom energie
Orechy sú zase dôležitým zdrojom nenasýtených mastných kyselín, ktorých úloha pri oprave poškodených tkanív v organizme je nezanedbateľná. Tiež majú vplyv na výdrž a sústredenie.

Vajcia

Vajcia majú vysoký obsah bielkovín a obsahujú 12 druhov vitamínov a minerálnych látok, vrátane cholínu, ktorý je nevyhnutný a väčšinou sa vyskytuje v žĺtkoch. Aj napriek zlej povesti, že žĺtky môžu zvýšiť hladinu cholesterolu však dnes už vieme, že vajíčka na raňajky môžu pomôcť udržať hladinu energie bez významného vplyvu na hladinu cholesterolu v krvi.

Strukoviny

Strukoviny sú skvelou náhradou živočíšnych bielkovín. Okrem nich obsahujú aj dostatok zložených sacharidov, takže dodávajú energiu. Tiež sa v nich nachádza vláknina, ktorá prospieva dobrému tráveniu. Existujú rôzne druhy, takže ich môžete striedať podľa chuti a zabezpečiť si tak pestrú a chutnú stravu. Sójové bôby obsahujú veľké množstvo proteínov, ako aj rozpustnú a nerozpustnú vlákninu. Obsahujú aj poriadnu dávku Omega - 3 mastných kyselín a majú vysoký obsah železa a draslíka. Železo je nevyhnutné pre tvorbu červených krviniek, ktoré sú nosiče kyslíka v tele. Dostatok železa v strave je kľúčom k udržaniu krvného kyslíka a celkovej funkčnosti organizmu.

Losos a ryby

Losos a iné ryby obsahujú množstvo bielkovín a srdcu prospešné Omega - 3 mastné kyseliny. Majú tiež cenné protizápalové vlastnosti, ktoré sú skvelé katalyzátory pri regenerácii svalov. Z lososa alebo iných tučných rýb sa dá pripraviť množstvo zdravých receptov. Ryby by sa mali jesť aspoň trikrát týždenne.
Ryby v strave športovca Ryby by v strave športovca nemali chýbať

Sladké zemiaky

Sladké zemiaky alebo batáty sú výživovo hodnotnejšie než biele zemiaky. Sacharidy v sladkých zemiakoch sú kvalitným zdrojom energie. Okrem toho sú sladké zemiaky plné vápnika, draslíku a železa a tiež obsahujú betakarotén, ktorý spolu s ďalšími vitamínmi ako A, C a E pôsobí ako silný antioxidant nevyhnutný pre bunkovú ochranu, boľavé svaly a regeneráciu.
Sladké zemiaky alebo batáty v strave športovca Sladké zemiaky sa podobajú na obyčajné, sú však omnoho výživnejšie
Strava pre vytrvalostný šport zahŕňa aj množstvo iných potravín. Nepodceňujte svoje zdravie. Najlepšie je držať sa hesla hesla jesť všetko, ale s mierou.