Prečo cvičenie SM systému zlepší váš výkon?

Každá športová aktivita, či už vykonávaná na profesionálnej alebo amatérskej úrovni, jednostranne zaťažuje pohybový systém. To časom môže spôsobiť rôzne funkčné poruchy pohybového aparátu a nesprávne pohybové vzorce, ktoré môžu viesť k bolestiam, preťaženiu a iným nepríjemnostiam. Dá sa im však vyhnúť a nie je to vôbec ťažké.

Cvičenie špirálových svalových reťazcov alebo metóda SPS

Riešením je metóda SPS známa tiež pod názvom SM systém, čiže systém stabilizácie a mobilizácie chrbtice. Jej autorom je český lekár Richard Smíšek, ktorý ju vyvinul a úspešne používa už niekoľko desaťročí.

Metóda je založená na aktivácii štyroch špirálových svalových reťazcov. Ak tieto reťazce fungujú správne, stabilizujú každý pohyb, či už počas bežnej alebo športovej činnosti, spôsobom, ktorý pohybový aparát nezaťažuje, ale lieči. Výsledkom je pevnejšie, zdravšie a odolnejšie telo. V súčasnosti sa využíva počas rehabilitácie aj ako kondičný a kompenzačný tréning profi športovcov.

Prečo SPS funguje a čo to znamená pre vás

Pohyb bežného človeka (tzn. sedavé alebo manuálne zamestnanie + rekreačný alebo poloprofesionálny šport)  je zvyčajne stabilizovaný vertikálne (zhora nadol). Na vertikálnej stabilizácii sa podieľajú „veľké“ svaly, ako napr. vzpriamovač chrbtice či svaly dolných končatín.

Vertikálna stabilizácia má jednu veľkú nevýhodu – vytvára komprimujúcu silu smerom nadol. Napätie zapojených svalov, zjednodušene povedané, stláča celé telo, vrátane medzistavcových platničiek a kĺbov, smerom nadol.  To môže vyústiť do pohybových alebo iných problémov, niekedy dokonca aj vážnych (napr. vyskočená platnička).

Metóda SPS pracuje na základe špirálovej stabilizácia pohybu, ktorá, naopak, vyvíja trakčnú silu smerom nahor. Správne fungujúce špirálové reťazce teda pri každom pohybe vyťahujú telo smerom nahor, uvoľňujú stlačené kĺby, platničky a laicky povedané, ukladajú všetko v tele tak ako to má byť. Nastáva návrat k prirodzeným pohybovým vzorom.

Lepšie to pochopíte, ak si predstavíte šnurovacie čižmy – šnúrky (špirálové svalové reťazce) sa stiahnu okolo nohy (tela) a pevne ho držia v mobilnej, no stabilizovanej polohe.

Strečing pred športom
Metóda SPS pomáha pri dosahovaní lepšieho výkonu.

V praxi sa táto metóda používa hlavne na:

  • liečbu funkčných (napr. „seknutie“ na úrovni svalov) aj štrukturálnych (napr. vyskočená platnička) porúch chrbtice,
  • prevenciu preťaženia chrbtice a regeneráciu už preťaženej chrbtice,
  • dosahovanie optimálnych a efektívnych pohybových vzorov pri športe.

Metóda SPS a šport

Športovci z metódy SPS vyťažia v dvoch oblastiach – pri prevencii a liečbe zranení chrbtice a pri dosahovaní lepšieho výkonu.

Prevencia a liečba zranení

Metóda SPS vychádza z predpokladu, že zranenia chrbtice sú spôsobené hlavne nefunkčným svalovým systémom. Lieči ich opravou jeho porúch. V prípade vyskočenej (protrúzia) alebo prasknutej (hernia) medzistavcovej platničky trakcia znižuje tlak na ňu, zlepšuje prísun živín do poškodenej oblasti a správnym pohybom vedie k plnej resorpcii hernie.

Pri hernii disku špirálovo stabilizovaný pohyb zacelí ranku na platničke, vytvorí elastickú jazvu a rozširuje medzistavcový priestor, takže už nedochádza k útlaku nervových štruktúr a miechového koreňa.

Dokáže si poradiť dokonca aj s tzv. sekvestráciou (odtrhnutie kúska vytečeného jadra platničky, ktorý voľne pláva v miechovom kanáli a utláča nervové štruktúry). Rieši ju zaradením rotačných cvikov v pokročilej fáze liečby herniácie disku, ktoré sekvester rozomelú.

Športovcom tak umožní venovať sa svojej obľúbenej aktivite aj po zranení, čo doteraz žiadna iná metóda liečby platničiek neumožňovala. Zranený športovec však do konca života musí pohyb stabilizovať, tzn. pravidelne cvičiť metódu SPS. Tiež musí upraviť svoje pohyby pri športe tak, aby boli založené na princípoch špirálovej stabilizácie.

Plavec v bazéne
Metóda SPS vychádza z predpokladu, že zranenia chrbtice sú spôsobené hlavne nefunkčným svalovým systémom.

Lepší výkon

Telo s aktivovanými špirálovými reťazcami dokáže vyvinúť trakciu bez použitia špeciálnych pomôcok, ako napr. trakčné stoly, a to pri každom pohybe. To zabezpečí udržanie zdravého a správne fungujúceho pohybového systému, ktorý je základom úspechu pri športe.

Vďaka silnejšiemu stredu tela, aktivovaným špirálovým reťazcom a lepšej koordinácii pohybu je každý pohyb efektívnejší, úspornejší a zároveň výbušnejší, čo prispieva k lepším športovým výkonom.

Cvičenie

Cvičí sa so špeciálnymi lanami, základné cviky v stoji na zemi a pokročilé na špeciálnej balančnej podložke. Cviky nie sú zložité, sami sa ich však nenaučíte, treba využiť služby vyškolených lektorov. Metóda je veľmi populárna, nie je preto problém si takého trénera vo svojom okolí nájsť.

  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Beh Pre začiatočníkov Tréning Šport

Ako sa z chodca stáva bežec

0
Recepty

Čokoládové brownies s proteínom

0
Strava Recepty Výživa

Vyhýbate sa laktóze? Vyrobte si domáce rastlinné (ne)mlieka

Navigácia

Magazíny