Pitný režim a jeho vplyv na obličky

Pitný režim a jeho vplyv na obličky

Pitný režim zohráva v chudnutí, zdraví i športovaní dôležitú rolu. Obličky sú čističkou tela, no i tak im venujeme málo pozornosti. Čo sa stane, ak budete mať nesprávny pitný režim? Čo piť, aby ste si obličky udržali v dobrej kondícií? Platí, že vody nikdy nie je dosť?

Mnoho ľudí si pri strážení kalorického príjmu počas dňa neuvedomuje dôležitosť dostatočného príjmu tekutín. Nerozlišujú medzi vodou a sladenými nápojmi, ktoré obsahujú množstvo sacharidov. Nevedia, že káva okrem potláčania hladu aj odvodňuje. Sladené nápoje vedú k obezite, kazeniu zubov a môžu vyvolávať aj alergie, pretože obsahujú konzervačné látky, farbivá a arómy. Sladké pochúťky v podobe malinoviek všemožných príchutí nevidí nijaký lekár veľmi rád. Telu dodávajú množstvo zbytočných kalórií bez ďalšej výživovej hodnoty – ide o tzv. prázdne kalórie, ktoré sa ukážu na vašom opasku.

Sladené nápoje sú prázdne kalórie a škodia vášmu zdraviu.

Nápoje s vyšším obsahom cukru pocit nezaženú smädu, naopak, zosilnia ho. Okrem toho kolové nápoje majú v litri až 125 mg kofeínu (na porovnanie – šálka kávy má 80 mg kofeínu), ktorý nielenže vedie k problémom s nespavosťou, ale vzniká od neho aj závislosť. Tiež patria ku kyselinotvorným potravinám, obyčajne majú pH menšie ako 3 a obsahujú aj škodlivú kyselinu fosforečnú, ktorá leptá sklovinu zubov a údajne spôsobuje aj rednutie kostí. Ideálny pitný režim by mala tvoriť hlavne čistá voda. Môžete ju doplniť riedenými kvalitnými ovocnými džúsmi, nesladeným čajom a minerálnou vodou, z ktorej organizmus získava potrebné minerálne látky. V neposlednom rade sa môže piť aj voda s citrónom alebo limetkou.

Čistička krvi

Obličky sú našou čističkou zdravia. K ich zlyhávaniu dochádza vtedy, ak prestávajú filtrovať toxíny a iné metabolické látky z krvného obehu, ktoré telo nepotrebuje, napríklad močovinu. Denne tak prefiltrujú neuveriteľných 2000 litrov krvi. Keďže v tele máme okolo 5 – 6 litrov krvi, znamená to, že obličky každý deň prečistia celý objem viac ako 400-krát. Obličky majú na svedomí ďalšie funkcie, napríklad udržiavať rovnováhu soli a minerálov a preto, sú pre nás životne dôležité.

Obličky sú v ľudskom tele čističkou zdravia. Sú pre nás dôležitejšie viac, ako si myslíme.



Ani veľa, ani málo

Koľko tekutín je tak akurát? Na správnu funkciu obličky vodu nevyhnutne potrebujú, aby dokázali z tela vyplaviť odpadové látky a toxíny. Ak jej majú nedostatok, najmä ak k dehydratácii dochádza často, obličky trpia. Rovnako však škodí druhý extrém – nadmerné pitie. Jednoduché pravidlo na zapamätanie - Pite vodu pravidelne, asi sedem až osem pohárov denne. Naraz by ste nemali vypiť veľké množstvo, napríklad pol litra, pretože to nie je dobre stráviteľné. Vyprázdnenie žalúdka sa zabrzdí a tekutina sa nedostane tam, kam by mala. Príjem tekutín si preto rozložte na celý deň.

Pár zlatých pravidiel

  • Prvý pohár vody vypite hneď po prebudení.
  • Najlepšia je vlažná voda.
  • Posledný pohár si naplánujte jednu až dve hodiny pred spaním.
  • Piť by ste mali pohár vody každé dve hodiny.
  • Nemali by ste piť tekutiny počas jedla, najmä nie studené nápoje, pretože následkom zriedenia tráviacich štiav sa spomalí trávenie.
  • Pitný režim treba prispôsobovať fyzickej aktivite a počasiu - najmä počas horúcich letných dní je nutné zvýšiť príjem tekutín nad dva a pol až tri litre vody denne.

Je samozrejmé, že príjem tekutín u každého môže kolísať, pretože individuálnu potrebu ovplyvňuje vek, hmotnosť, pohlavie, fyzická záťaž aj zdravotný stav.

Pitie vlažných nápojov počas letných dní telo príjemne osviežia.

Nápoje, ktoré zaženú smäd

Nápoje, ktoré konzumujeme, by však mali mať určité vlastnosti. Najmä v lete nesmú byť príliš studené. Vlažné nápoje prechádzajú organizmom postupne a osviežia ho. Rovnako to platí o type tekutín, ktoré si doprajete. Vodu nič nenahradí. Žiadne drinky, káva, čaje ani alkohol, dokonca ani ovocné šťavy alebo džúsy. Čistá voda neobsahuje kalórie ani kofeín, alkohol, ani bublinky. Presladené limonády príliš zaťažujú žalúdok. Cukor spomaľuje vstrebávanie vody a berie telu tekutinu. Je v nich veľké množstvo cukru, ktoré nevedia spracovať ani obličky zdravého človeka. Cukor sa vylučuje močom a nasáva na seba vodu, ktorú by inak oblička zadržala. Ani nápoje presýtené oxidom uhličitým nie sú vhodné, pretože dráždia žalúdok a bublinky vyvolávajú tlak na bránicu. Naopak, pramenité minerálne vody môžu byť dobrým zdrojom minerálov, ktoré telo potrebuje.

Voda ako problém

Pitie veľkého množstva tekutín počas jedla prináša viacero problémov – riedi tráviace šťavy a enzýmy, potrava prechádza zo žalúdka do čreva skôr, než bola dostatočne natrávená, privádza do žalúdka vzduch, ktorý spôsobuje grganie. Toto všetko má za následok nielen poruchy trávenia, ale aj zhoršené využívanie energie. Ak človek prijme viac tekutín, ako je schopný vylúčiť, prebytočná voda sa môže hromadiť v pľúcach či brušnej dutine a spôsobiť dýchacie, tráviace a pohybové ťažkosti, vysoký krvný tlak či zlyhanie srdca. Strážiť si odporúčané množstvo tekutín na deň by mali najmä tí, ktorí majú vysoký tlak a užívajú lieky na odvodnenie, takzvané diuretiká. Naopak, vysoký príjem tekutín môže obličky zaťažovať najmä v prípade, ak sú už poškodené a nedokážu správne fungovať. Nadmerné pitie je nebezpečné u cukrovkárov, ktorých obličky sú poškodené, alebo u ďalších ochorení.