Národná rada SR schválila koncom októbra minulého roka nové predpisy v novele zákona o cestnej premávke 8/2009 Z. z. Týkajú sa zmien na našich cestách i chodníkoch a vzťahujú sa ako na chodcov a vodičov, tak aj cyklistov. Novela zákona by mala cyklistom zabezpečiť viac priestoru a bezpečnosti na vozovke.
Cyklistov čakajú tieto zmeny:
Novela zákona o cestnej premávke so všetkými novými pravidlami začne platiť už od 1. marca tohto roku. Vzťahuje sa na dostatočný priestor pri predbiehaní cyklistu a na parkovanie motorových vozidiel na cyklistickej infraštruktúre. Hovorí sa v nej aj o novej bicyklovej ceste a mnohých ďalších zmenách, ktoré úzko súvisia s cyklistami a ich jazdou na vozovke.
Viac priestoru pre cyklistov pri predchádzaní
Nové pravidlá upravujú bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca, a to na najmenej jeden meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu a 1,5 metra pri vyšších rýchlostiach. „Hlavným zámerom pri úprave zákona bolo spresnenie doterajšieho znenia tak, aby bolo lepšie pochopiteľné pre vodičov. V praxi sa bezpečné predchádzanie nedialo možno preto, že vodičom nebolo dostatočne jasné, čo ten odstup znamená,” hovorí prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
Určenie povinného odstupu pri obiehaní cyklistov je najvýraznejšou zmenou, avšak novela obsahuje aj ďalšie dôležité obmeny. So zmenami pri predbiehaní vodičov malých motocyklov, cyklistov a chodcov sa v novele upravujú tiež pravidlá šoférov voči vodičom samovyvažovacích vozidiel a kolobežiek s pomocným motorčekom.
Parkovanie áut a bicyklov na chodníkoch pre chodcov
„Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto nezmyselné opatrenie, ktoré malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť,“ vyjadril sa Dan Kollár. „Parkovanie motoriek a bicyklov na chodníku bude možné naďalej, pokiaľ pre chodcov zostane 150 cm miesta,“ vysvetľuje dopravný analytik Jozef Drahovský.
Poslanec Miloš Svrček zo strany Sme rodina v súvislosti s predchádzaním hovorí, že vodič by mal prihliadať na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav, ako i povahu vozovky, čo sú základné parametre dodržania bezpečnosti.
Zmeny sa týkajú aj bicyklovania s dieťaťom, jazdy v skupine a „bicyklovej cesty“
Po novom sa na cyklistických chodníkoch môžu objaviť i cyklisti, ktorí vezú alebo sprevádzajú dieťa mladšie ako 10 rokov. Okrem toho môžu cyklisti jazdiť vedľa seba aj vo väčších skupinách, a to nielen na cestičke pre cyklistov. Možnosť sa rozširuje tiež na iné druhy komunikácií, na ktorých nie je voľný pohyb cyklistov problematický.
Ďalej sa v návrhu popisuje zaradenie bicyklovej cesty medzi osobitné oblasti z hľadiska pravidiel cestnej premávky. Bicyklová cesta je označená dopravnou značkou a motorové vozidlo na nej funguje len ako „hosť“. Preto je vjazd auta na takúto cestu možný iba vtedy, ak to umožňuje dodatková tabuľa, avšak stále má prednosť cyklista.
Ďalšie dôležité pravidlá pre cyklistov
Schválený bol aj návrh zákona, podľa ktorého sa k povinnostiam vodiča automobilu pridáva tiež zákaz ohrozenia cyklistov na chodníku pre cyklistov pri odbočovaní či vchádzaní na cestu. Nové pravidlá novely nepovoľujú zastaviť vozidlo na priechode pre chodcov a priechode pre cyklistov ani na mieste na predbiehanie. Zároveň sa navrhuje, aby sa cyklista nemusel prísne držať v ľavej časti vozovky pri odbočovaní doľava.
Striktne by sa mala dodržiavať prednosť každého, kto ide na vozovke priamo, pred tým, kto odbočuje. Prednosť sa týka aj cyklistov, ktorí jazdia súčasne s hlavnou cestou, väčšinou po cestičke pre cyklistov. Ďalší návrh sa vzťahuje na zákaz zastavenia a státia na cyklistickej infraštruktúre.
Nové pravidlá v cestnej premávke prinesú pre cyklistov mnoho výhod, viac bezpečnosti a zároveň i povinností. Tieto zmeny sa dotknú tiež vodičov motorových vozidiel, avšak za cenu ochrany jazdcov na bicykli. Novela je ideálnym krokom pre rozšírenie ekologickejšej dopravy medzi ľuďmi, preto je vhodné zaradiť medzi pravidlá aj zmeny týkajúce sa rodičov a detí či skupín cyklistov.
Zdroje:
https://autobild.pluska.sk/poradca/nasich-cestach-budu-platit-nove-pravidla-toto-bude-coskoro-zakazane
https://dennikn.sk/2638101/cyklisti-budu-mat-viac-prednosti-no-priechody-pre-chodcov-nebudu-bezpecnejsie/
https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/608234-cyklisti-sa-dockali-vodici-ich-budu-musiet-obchadzat-na-1-5-metra/