Keď si predstavíme cyklistiku ako šport, vynorí sa nám väčšinou obraz cyklistu, ktorý trénuje sám, poprípade so svojím kamarátom. Pro prečítaní tohto článku sa to však môže zmeniť pretože vďaka rastúcej komunite cyklistov vznikajú rôzne iniciatívy spoločných tréningov, ktoré ponúkajú mnohé benefity nie len pre začiatočníkov. Cyklistika môže byť neuveriteľne spoločenský šport a všetkým novým cyklistom by som vrelo odporúčala, aby sa pridali k miestnemu cyklistickému klubu a zažili radosť z jazdy v skupine, ktorá vám dodá chuť sadnúť na bicykel oveľa častejšie, čo nesie so sebou mnohé pozitívne účinky.
V tomto článku si vysvetlíme:
Ako to funguje?
Na začiatok treba poznamenať, že pre trénovanie v skupine a pre pretekanie v "balíku" platia rovnaké pravidlá. Pre všetkých zúčastnených by to malo predstavovať určité zlahčenie práce pričom každý maká svoju časť. V ideálnom prípade by mal každý v skupine stráviť krátky čas vpredu, predtým ako sa presunie dozadu, aby si oddýchol a potom sa opäť vrátiť dopredu a ťahať zvyšok cyklistickej skupiny. Jednoduchým spôsobom, ako zaviesť tento typ systému, je prijať dvojčlennú formáciu s jednou osobou, ktorá vedie. Keď má vedúca osoba skupiny dosť, stačí, aby naznačila cyklistovi na vonkajšej strane, aby prevzal štafetu, a tak cyklus pokračuje.
Prečo je jazda v skupine efektívna?
Jednou z hlavných výhod je, že môžete vďaka podpore ostatných kolegov jazdiť ďalej a rýchlejšie, pretože je možné sa o námahu podeliť. Pre začiatočníkov to tak môže predstavovať značnú motiváciu zlepšovať sa a zlepšiť svoju celkovú kondíciu. Taktiež, ak je vašim cieľom zúčastniť sa cyklistických pretekov, skupinové jazdy sú miestom, kde sa dajú naučiť zručnosti jazdenia vo veľkom počte cyklistov naokolo.
Jazda v skupine vytvára takzvaný "slipstream", ktorý vzniká pritom ako jazdec vpredu naráža na odpor vetra. Zvyšku skupiny toto prelomenie odporu vetra umožňuje jazdiť rovnakým tempom ako vedúci jazdec s menšou námahou. Predpokladá sa, že jazda v takomto slipstreame, ušetrí až 30 % energie.
Na čo si treba dávať pozor?
Treba si však dávať pozor nie len na seba, ale aj na ostatných. Netreba robiť prudké pohyby ani brzdiť príliš rýchlo. Keďže, sa v skupine nachádza viac cyklistov na sebe, ktorí idú určitou rýchlosťou, platí tu pravidlo jeden ide za všetkých pretože pokiaľ sa jeden cyklista pošmykne, môžu si to s ním odniesť aj ostatní. Netreba sa však báť pretože po pár razoch sa už na tú dynamiku dá zvyknúť. Skúsenosťami naberiete viac orientácie v priestore, budete čoraz viac sebavedomí a o to viac si budete môcť užiť jazdu.
Dôležitá úloha vedúcich cyklistov
Vedúci cyklisti jazdia konzistentnou rýchlosťou, ktorú dokážu udržať všetci v skupine. Ak sa objaví nebezpečenstvo, vedúci cyklista alebo cyklisti by mali upozorniť na nebezpečenstvo buď krikom, alebo signálom rukou a jazdiť okolo neho. V tomto prípade je dôležité neoznačovať každé nebezpečenstvo. Pravidlom by malo byť upozorňovanie na nebezpečenstvá, ktoré môžu spôsobiť nehodu avšak zvykne sa označovať aj diera na ceste nakoľko by mohla ľahko spôsobiť defekt na kolese.
Čo robiť v prípade defektu?
V prípade, že niekto v skupine dostane defekt, aspoň jedna osoba by sa mala snažiť zostať pri ňom, kým problém odstráni. Medzitým, by ostatní mali pokračovať v jazde na bicykli, kým nedôjdu do bodu, kde môžu bezpečne odbočiť a vrátiť sa späť.
Niekoľko tipov na záver
Pre efektívnu jazdu v skupine je dôležité, aby ste jazdili v rozmedzí niekoľkých centimetrov od cyklistu pred vami. Ak jazdíte vo dvojici, jazdíte v rozmedzí niekoľkých centimetrov od cyklistu po vašej ľavici alebo pravici. Pri jazde vo dvojici by malo byť vaše predné koleso tesne po boku jazdca vpredu. Keď teda spomalí, bude medzi vami nárazníková zóna. Získate tak čas na primerané prispôsobenie rýchlosti a udržanie plynulosti skupiny. Skupinové jazdy fungujú, keď je pohyb rovnomerný a postupný, preto vedú prudké a náhle pohyby k nehodám. V prípade, ak sa pred vami objaví medzera, mierne zvýšte rýchlosť, kým sa medzera nezlikviduje, no potom nemôžete prudko zastaviť. To je dosť nebezpečné.
Ďalej, pri prejazde zákrutou by sa mala zachovať tesná pozícia od tyče k tyči. Nikdy sa nepokúšajte predbiehať jazdca vedľa vás. Tento krok sa nazýva "polovičná jazda" a je neprípustný pri skupinovej jazde. Keď pelotón prejde do klesania, vaša skupina môže chcieť prerušiť skupinovú jazdu a znovu ju zostaviť, keď sa ocitne na rovných cestách. V závislosti od rýchlosti klesania môže byť ťažké udržať si pozíciu a vedúci jazdci majú menej času na upozornenie na nebezpečenstvo.
Skupinové jazdy sa dajú využiť na každej úrovni cyklistiky. Nech už patríte k hociktorej skupine, jedno máme všetci spoločné. Všetci musíme spraviť maximum pre to aby sa pri tomto krásnom športe cítili bezpečne.
Užite si skupinovú jazdu!