Nepriateľ zvaný tuk

Nepriateľ zvaný tuk

Nepravidelná strava vo veľkých množstvách, permanentný stres a k tomu vysoká hladina cukru v krvi. Ľudia často poukazujú na dedičné príčiny obezity, to je však výhovorka. Obezita vzniká hlavne vplyvom prostredia a spôsobu života. Ľudia veľmi ťažko ovplyvňujú genetický základ, ale môžu zmeniť to, čo jedia a čo robia. Základom je naučiť sa zdravo jesť a vyberať si výživné jedlá s menším obsahom tukov. Treba sa naučiť odolať lákavej vôni a nejesť všetko, čo vás láka. Ak sa chcete čím skôr zbaviť prebytočných kilogramov, rada nad zlato je začať sa hýbať. Isteže, to sme všetci počuli už stokrát. Pri chudnutí sú však nevyhnutné aj určité vedomosti, bez ktorých sa budete donekonečna pohybovať v bludnom kruhu a neschudnete.

Ako pracuje tuk

Tuk nie je iba akási hmota pod kožou, ktorá zrkadlí stav našich prehreškov v konzumácii sladkostí. Fakt, že je to najefektívnejšia energetická konzerva, je známy už veľmi dlho. Na druhom mieste v uchovávaní energie sa nachádza glykogén – polymér glukózy. Poznatok, že tuk je viac ako izolačné tkanivo, že sa dokáže správať ako žľaza vylučujúca hormóny, je objavom posledných rokov. Tukové tkanivo produkuje hormón leptín. Leptín je vysielaný do mozgu (do hypotalamu), kde sa nachádza centrum sýtosti i hladu. Na základe množstva zaregistrovaného leptínu volí hypotalamus stratégiu – ak je leptínu, a teda i tuku, príliš veľa, zrýchľuje sa metabolizmus, obmedzuje sa chuť do jedla a organizmus je stimulovaný k fyzickej aktivite. Naopak, ak sa ho tvorí málo (alebo má hypotalamus kvôli chýbajúcim receptorom pocit, že je ho málo), človek zlenivie a chce sa mu viac jesť. Cieľom tejto regulácie je udržať optimálne zásoby živín. Ďalšou zaujímavou vlastnosťou tukových buniek je, že v dospelosti sa nemnožia, iba zväčšujú svoj objem. Analogicky pri chudnutí nám tukové bunky neubúdajú, ale iba spľasnú a veľmi ochotne sa vracajú spať k pôvodným rozmerom. A to je príčina dobro známeho jojo efektu. Ešte komplikovanejšie to majú ľudia, ktorí boli v detstve obézni. Detstvo je totiž výnimkou z pravidla, že počet tukových buniek sa nezvyšuje. Deťom sa tukové bunky nielen zväčšovali, ale aj pribúdali.
Pozor na tuky a cukry v strave detí Dávajte pozor, čo dávate deťom

Koľko tuku by mal mať zdravý človek?

Telo zdravej ženy obsahuje približne 15 – 25 % tuku, telo muža 10 – 20 %. Meria sa jednoducho: rozkročený človek drží v ruke merací prístroj, ktorý doňho vysiela slabý elektrický prúd. Vieme, že prúd sa šíri inak v tukoch a inak v tkanivách a orgánoch obsahujúcich veľa vody (krv, svaly). Na základe výsledného odporu prístroj vypočíta obsah tuku v tele, aj keď je to len približný údaj. Nevýhodou tejto metódy je práve jej presnosť – iný výsledok dostanete, keď držíte prístroj v natiahnutých alebo mierne uvoľnených rukách, iné čísla dostanete po kúpeli ako pred ním, iné čísla zobrazí sýtemu človekovi ako hladnému. Na meranie obsahu tuku v tele existujú ešte aj iné spôsoby – bežný je napr. kaliper, tzv. tukové kliešte, ktorými si obsah podkožného tuku jednoducho môžete zmerať aj sami. Tento spôsob však nie je veľmi presný. Ďalším pohodlným a jednoduchým spôsobom je meranie obvodu brucha – poväčšine presnejšie ako váha. Nechudnite bezhlavo, najprv spoznajte svojho nepriateľa, vzdelávajte sa a informácie použite pri príprave stratégie na chudnutie. Držíme palce!