Rozdelenie a zdroje bielkovín

Rozdelenie a zdroje bielkovín

Proteín (z lat. slova Proteus - prvý) alebo bielkovina je, zjednodušene povedané, základný stavebný materiál organizmu a všetkých jeho buniek. Tento materiál sa neustále opotrebúva a obnovuje – regenerácia. Tá je pri každom športe obzvlášť dôležitou súčasťou tréningu. Základom bielkovín sú aminokyseliny, kombináciou ktorých sa v ľudskom tele podľa potreby syntetizujú rôzne proteíny – bielkoviny. Poznáme približne 20 aminokyselín, ktoré sa delia podľa toho, či ich musíme prijať stravou, alebo si ich telo vie vyrobiť samo.

Delenie bielkovín

Poznáme tieto dva typy aminokyselín:
  • esenciálne aminokyseliny (EAK) – sme závislí na ich príjme zo stravy – valín, leucín, izoleucín, treonín, lyzín, metionín, fenylalanín, traptofan,
  • neesenciálne aminokyseliny (NeAK) – telo ich vie vyrobiť samo – alanín, arginín, asparagín, kyselina asparagová, glutamín, glycín, kyselina glutamová, cysteín, histidín, prolín, serín,tyrozín.
Na tvorbu všetkých možných proteínov potrebných na obnovu a rast svalových vlákien alebo na obnovu radikálmi napadnutých buniek potrebuje mat telo k dispozícii všetky aminokyseliny. Ak teda bude jedna esenciálna aminokyselina  v pomere k ostatným obsiahnutá iba povedzme polovične, ostatné budú tiež môcť byť využité iba na polovicu. Ak teda budete ako zdroj proteínu dodávať telu prevažne obilniny, ktorým chýba lyzín, nevyužitá časť aminokyselín sa spáli ako energia alebo uloží ako tuk. Telo ich totiž nedokáže ukladať do zásoby v nezmenenej forme.
Vajcia majú vynikajúce zloženie aminokyselín Vajcia majú vynikajúce zloženie aminokyselín

Zdroje bielkovín

Zdroje bielkovín teda musíte rozdelovať podľa zastúpenia jednotlivých esenciálnych aminokyselín v nich. Ako plnohodnotné zdroje esenciálnych aminokyselín sa často udávajú živočíšne potraviny (vajcia, mliečne výrobky, ryby, mäso). Napr. zloženie aminokyselín v bielkovine vajec sa takmer úplne rovná potrebe nášho tela. Zdrojom kvalitných bielkovín môžu byť aj proteínové tyčinky. Ich percento využitelnosti je však iba 94%. Mlieko a bielkoviny z neho sú pre nás len ťažko stráviteľné a využiteľné.
Rastlinné bielkoviny je potrebné vyvážene kombinovať Rastlinné bielkoviny je potrebné vyvážene kombinovať
Telo má v pečeni a v krvi neustále v zásobe asi 400 g aminokyselín, ktoré čakajú na vstrebanie. Preto nie je nutné všetky aminokyseliny prijať v jednom jedle. Telo si totiž údajne na chýbajúcu aminokyselinu dokáže počkať až 24 hodín. Ak teda v rámci jedného dňa skonzumujete obilniny, strukoviny alebo mliečne výrobky, rovnováha aminokyselín sa vyrovná a hladina využiteľnosti stúpne.