Navštívte našu predajňu v Bratislave od 10:30 do 19:00 na Račianskej 31
Doprava zadarmo už od 40 €
Tvoj košík 0.00 €

    Produkty

    Nenašla sa žiadna zhoda

Kategórie

Nenašla sa žiadna zhoda

Značky

Nenašla sa žiadna zhoda

Cestné bicykle nevyberajte len podľa ceny a značky
13.01.2023 Dĺžka čítania: 5 min. Šport Cyklistika Iné Tipy

Cestné bicykle nevyberajte len podľa ceny a značky

Chceš si kúpiť cestný bicykel, no nevieš, podľa čoho máš vyberať? Okrem finančnej stránky je potrebné vedieť aj to, aké sú tvoje ambície. V našom článku ti ukážeme, aké faktory zohrávajú dôležitú rolu pri výbere cestného bicykla.

Otázku ako vybrať cestný bicykel si kladie množstvo jazdcov. Pri výbere je však dôležité v prvom rade vedieť, na aký typ jazdy ho budeš potrebovať. Vo všeobecnosti sa cestné bicykle delia na dve veľké skupiny – pretekárske a vytrvalostné. Výber cestného bicykla však ovplyvňujú aj ďalšie faktory, o ktorých sa dozvieš nižšie.

Minimálna hmotnosť a vysoká rýchlosť pre profesionálov

Ako už názov napovedá, typ tohto bicykla využiješ na pretekoch. Aj pretekárske bicykle môžeme rozdeliť na dve časti – aerodynamické a ľahké. Aerodynamické bicykle sú primárne určené na jazdu vo vysokej rýchlosti. V tomto prípade moc nezáleží na hmotnosti ani komforte pretekára. Od ostatných bicyklov sa odlišujú tým, že majú veľké profily rúrok, hlboké profily kolies a integrované komponenty.

Vďaka väčším profilom rúrok sú cestné aero bicykle zvyčajne aj veľmi tuhé, čo z nich robí ideálny pretekársky model. Taktiež sa vyznačujú dlhou a nízkou jazdnou pozíciou, pričom majú rýchlu ovládateľnosť. Integrácia na cestných aerodynamických bicykloch je kľúčová. Komponenty, ako sú laná a brzdy sú mnohokrát skryté pred vetrom. Profily trubiek zvyknú byť tvarované tak, aby sa prispôsobili tvaru kolies.

Ďalším typom pretekárskeho modelu je ľahký cestný bicykel. Jeho značnou výhodou je to, že má nízku hmotnosť, pričom je skvelou voľbou pre pretekárov, ktorí radi vyhľadávajú prevýšenia. Tieto bicykle ti ponúkajú vysoký výkon vďaka ľahkému rámu, ktorý je navrhnutý tak, aby si dosiahol čo najlepší výkon pri stúpaní a následnom zjazde.

Narozdiel od aero bicyklov nemajú aerodynamické profily trubiek, ani predĺženú hlavovú časť. Zaujímavosťou je, že mnoho ľahkých bicyklov najvyššej triedy nedosahuje minimálnu hmotnosť bicykla 6,8 kg stanovenú UCI. Je to spôsobené tým, že verejnosť nie je povinná dodržiavať tieto predpisy. Samozrejme, odlišné bude, keď pôjdeš pretekať na trať certifikovanú UCI.

Endurance cestné bicykle sú vhodnejšie pre dlhšie jazdy

Endurace cestné bicykle sa v poslednej dobe stávajú veľmi obľúbenými. Ponúkajú uvoľnenú geometriu, stabilnú jazdu a vysoký dôraz na pohodlie. Od ostatných cestných bicyklov sa odlišujú stabilným ovládaním a vzpriamenou jazdnou pozíciou. Ako už ich názov napovedá, tieto cestné bicykle sú prispôsobené na vytrvalostnú jazdu, ako napríklad Gran Fondo (jazda dlhšia ako 120 km).

Avšak to, že sú vytrvalostné, ešte neznamená, že nemôžu byť rýchle. Veľmi často je totiž vytrvalostný bicykel vyrobený z rovnakého materiálu ako ľahký či aerodynamický bicykel, čiže karbónu. Taktiež má aj podobné sady a kolesá. Endurance modely majú zvyčajne kompaktné nastavenie hnacieho ústrojenstva a dodatočné mechanizmy na tlmenie vibrácií.

Rám ako jedna z najdôležitejších častí cestného bicykla

Z akého rámu by mal byť tvoj cestný bicykel vyrobený? Na výber máš totiž z viacerých materiálov – karbón, hliník, oceľ či titán. Väčšina bicyklov sa však vyrába buď z hliníka alebo uhlíkových vlákien, čiže karbónu. Hliník zvyčajne predstavuje lacnejšiu voľbu, no pokiaľ si zameraný na rýchlosť a výkon, určite zvoľ karbón.

Väčšina hliníkových rámov veľmi dobre zabezpečuje plynulú jazdu. Zaujímavosťou je, že množstvo cestných bicyklov s hliníkovým rámom je dodávaných s prednou karbónovou vidlicou. Tá absorbuje niektoré vibrácie vozovky a poskytuje lepšiu kvalitu jazdy. Najlepšie hliníkové bicykle tak môžu poskytnúť zážitok z jazdy a podobnú úroveň výkonu ako karbónové cestné bicykle, no majú o niečo vyššiu hmotnosť.

Na druhej strane karbónové rámy majú vysoký pomer pevnosti a hmotnosti, vďaka čomu sú naozaj ľahké a efektívne pri jazde vo vysokej rýchlosti. Výhodou je, že ani pri dlhej jazde na cestnom karbónovom bicykli výrazne nepocítiš jeho hmotnosť. Pokiaľ si teda profesionál (alebo máš ambíciu ním byť) a chceš podporiť svoj výkon, vyber si karbónový rám. Ak jazdíš skôr rekreačne a pre zábavu, potom ti bude vyhovovať hliníkový rám.

Cyklista počas jazdy za slnečného počasia

Zisti, čo rozhodnuje pri výbere kolies pre cesťák

Kolesá cestného bicykla majú zásadný vplyv na jeho hmotnosť, ako dobre zrýchľuje a prenáša hybnosť či na jeho ovládateľnosť vo vetre. Aj pri výbere kolies je to otázka karbónu či hliníka, pričom hlavným rozlišovacím kritériom je opäť cena. Rotujúca hmotnosť je veľmi podstatná pri zrýchlení bicykla a tuhosť kolies výrazne ovplyvňuje pocit z jazdy.

Pokiaľ nechceš alebo si nemôžeš dovoliť vyššiu modelovú radu kolies, pokojne investuj do nižších modelov a časom môžeš zvážiť dokúpenie nového páru. Karbónové kolesá na cestný bicykel sa považujú za špičku a to najlepšie, čo si môžeš vybrať. Vyrábajú sa v rôznych hĺbkach, pričom platí, že hlbšie kolesá sú zvyčajne rýchlejšie.

Hliníkové kolesá na cestný bicykel sú, podobne ako rámy, lacnejšie a ťažšie. Napriek tomu ale predstavujú kvalitnú alternatívu karbónovým kolesám. Výhodou je, že sú odolné, robustné a zaisťujú skvelé brzdenie. Okrem toho si zachovávajú dobrú tuhosť pri optimálnej hmotnosti.

Kvalitné plášte ťa ochránia pred defektom

S kolesami sú veľmi úzko spojené plášte. Tie sa dajú pomerne ľahko a lacno vymeniť, avšak je dobré vedieť, na čo si dávať pri výbere pozor. To je dôležité najmä v súvislosti s ich veľkosťou, pretože maximálna dostupná veľkosť plášťov bude daná výškou rámu. Pretekárske cestné bicykle sú často vybavené plášťami so šírkou 25 mm, avšak vytrvalostné sa dodávajú s 28 mm, niekedy až s 32 mm plášťami.

Najlepšie plášte na cestný bicykel ponúkajú kombináciu rýchlosti, priľnavosti a odolnosti voči prepichnutiu. Cestné bicykle s ráfikovými brzdami sú zvyčajne obmedzené na približne 28 mm plášte, pretože brzdový strmeň je veľmi úzky. Naopak, bicykle s kotúčovými brzdami môžu mať oveľa väčšiu vôľu.

Zmes, kvalita a prevedenie plášťa kolesa sú dôležité. Od jej kvality závisí, koľko defektov môžeš dostať, ale ani tá najlepšia zmes defektu nezabráni. Dôležité je meniť plášte často, ideálne každých 4-5 tisíc kilometrov.

Ráfikové či kotúčové brzdy pri cestnom bicykli?

Pri brzdách máš na výber z dvoch možností – kotúčové alebo ráfikové. Hlavný rozdiel medzi nimi je v spôsobe a mieste pôsobenia brzdných síl. Brzdy na ráfikoch pôsobia brzdnou silou priamo na ráfik alebo na bočné steny brzdnej plochy. Vďaka svojej jednoduchosti a nízkej hmotnosti predstavujú obľúbenú voľbu pre mnohých jazdcov. No dnes sa už jazdia hlavne kotúčové brzdy, teda ráfkové idú do úzadia.

O brzdenie sa stará opracovaná, štruktúrovaná a zosilnená brzdná plocha na okraji ráfika, tesne pod pneumatikou. Keď stlačíš brzdovú páčku, lanko z nehrdzavej ocele sa začne ťahať a na pôsobenie brzdnej sily používa brzdnú plochu ráfika.

Kotúčové brzdy sú v porovnaní s ráfikovými novšou technológiou, ktorá bola pôvodne prevzatá z automobilov a motocyklov. Tieto brzdy preukázateľne poskytujú lepšiu a stabilnejšiu kontrolu nad brzdením. V poslednej dobe sa tak stávajú stále častejším dôvodom na nákup nového cestného bicykla. Kotúčové brzdy získali svoje meno vďaka umiestneniu oceľového kotúčového rotora v náboji kolesa.

Vo všeobecnosti sa delia na dva druhy – hydraulické a mechanické. Hydraulické fungujú pomocou hydraulickej brzdovej kvapaliny. Na hlavnom valci, ktorý sa nachádza v samotnej páke, sa aktivuje piest, ktorý tlačí kvapalinu cez hadicu na strmeň v kolese. Mechanické brzdy fungujú podobne ako ráfikové brzdy a sú ovládané lankom. Tieto brzdy sú jednoduchšie a zvyčajne sa nachádzajú na základných bicykloch.

Z akých komponentov sa skladá kvalitná sada?

Skupinová súprava sa skladá z bŕzd a hnacieho ústrojenstva – kľuky, kazety na bicykel, reťaze, kazety a prehadzovačky. Ide o uzavretý okruh, ktorý poháňa bicykel. Platí, že čím je drahšia, tým sa zvyšuje účinnosť, odolnosť a výkon radenia, pričom sa znižuje hmotnosť. S postupným zlepšovaním sa menia aj použité materiály v sadách. Základné sady sú zvyčajne vyrobené z hliníka a ocele nízkej kvality. Vyššie rady sú vyrobené zo zliatín najvyššej kvality, z karbónu či titánu.

Pri výbere bŕzd na cestnom bicykli sa nepriamo rozhoduješ aj o prevodoch, pretože kombinácia týchto dvoch súčastí tvorí tvoju sadu. Je to spôsobené tým, že prehadzovačky a brzdové páky sú zabudované do jedného komponentu. Kvôli tomu sa neodporúča spájať komponenty rôznych značiek. Medzi najobľúbenejších dodávateľov komponentov pre skupinové sady patria Shimano a SRAM.

Ak nemáš ambiciózne športové ciele a rozhoduješ sa medzi nižšou a vyššou sadou komponentov, zvoľ radšej nižšiu modelovú radu a investuj do kvalitných kolies. Ak však máš najvyššie ambície, vyberaj aj najvyššiu kvalitu. Dúfame, že ti náš článok pomohol a želáme veľa najazdených kilometrov.

Zdroje:

https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-road-bikes.html

https://www.bikeexchange.com.au/blog/road-bike-buyers-guide

https://www.cyclingnews.com/features/how-to-choose-a-road-bike/

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-road-bikes/#typeofroadbike

ako vybrať cestný bicykel Výber cestného bicykla Cestný bicykel

Napísal

Karol

13.01.2023

Som rekreačný cyklista, športovec a kedysi aj cestovateľ. Okrem cyklistiky sa venujem sa outdoor aktivitám v prírode, behu, plávaniu a iným športom. Prešiel som svet na bicykli v rokoch 2013 - 2016 v rámci projektu World Bike Travel. Cestovanie na bicykli ma facinuje už od roku 2000, keď sme začali jazdiť po Európe a objavovať nielen na bicykli nové krajiny a kúty sveta. Rád poradím pri výbere bicykla, tréningu, výberu oblečenia alebo doplnkov stravy. Pravidelne jazdím a trénujem na cestnom bicykli hlavne okolo Bratislavy a v Rakúsku. Pravidelne chodíme na bicykloch na výlety, jazdy, preteky po Slovensku a iných krajinách Európy. Okrem klasických cyklo maratónov som prešiel aj extrémne preteky ako Istria 300, Alpenbrevet Platinum Tour, zúčastnil som sa 24 hodinovej jazdy z KE do BA, pravidelne chodím cyklomaratón Jasná alebo Trnava Rysy. Ročne najazdím od 6000 do 25000 km. Naše firmy poskytujú služby v oblastiach ako tvorba e-shopov a webstránkok, poskytujeme marketingové a e-commerce služby. Sám som konzultant v oblasti marketingu, e-commerce a pre web, kde okrem poradenstva, školení riešim aktívne aj zlepšovanie procesu, audity, analýzy, budgeting a riadenie projektov. V oblasti mám už viac ako 20 rokov skúseností. Od roku 2002 sa venujem profesionálne IT, školeniam, online, tvorbe webstránok, SEO a marketingu od roku 2007. Založil som marketingovú agentúru Madviso, e-shop platformu Midasto a e-shop a predajňu so zameraním na cyklo a outdoor Trenujeme. Rád spolupracujem na zujímavých projektoch a rozvíjam ich.

Najnovšie články

Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.

Potrebné

Štatistiky

Marketing

Potrebné
Potrebné súbory cookie pomáhajú vytvárať použiteľné webové stránky tak, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia stránky a prístup k chráneným oblastiam webových stránok. Webové stránky nemôžu riadne fungovať bez týchto súborov cookies.
Štatistiky
Štatistické súbory cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby pochopili, ako komunikovať s návštevníkmi webových stránok prostredníctvom zberu a hlásenia informácií anonymne.
Marketing
Marketingové súbory cookies sa používajú na sledovanie návštevníkov na webových stránkach. Zámerom je zobrazovať reklamy, ktoré sú relevantné a pútavé pre jednotlivých užívateľov, a tým cennejšie pre vydavateľov a inzerentov tretích strán.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré môžu byť použité webovými stránkami, aby zefektívnili užívateľovu skúsenosť.

Zákon hovorí, že môžeme ukladať súbory cookie na vašom zariadení, ak sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pri všetkých ostatných typoch súborov cookie potrebujeme váš súhlas.

Táto stránka používa rôzne typy cookies. Niektoré cookies sú tu umiestnené službami tretích strán, ktoré sa objavujú na našich stránkach.

Svoj súhlas so Zásadami cookies môžete kedykoľvek zmeniť alebo odvolať na našej webovej stránke.

Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Zásadách ochrany osobných údajov.