Navštívte našu predajňu v Bratislave od 10:30 do 19:00 na Račianskej 31
Doprava zadarmo už od 40 €
Tvoj košík 0.00 €

    Produkty

    Nenašla sa žiadna zhoda

Kategórie

Nenašla sa žiadna zhoda

Značky

Nenašla sa žiadna zhoda

Geometria rámu bicykla a jej význam pri výbere nového bicykla
02.06.2022 Dĺžka čítania: 3 min. Šport Cyklistika Iné Tipy Zaujímavosti

Geometria rámu bicykla a jej význam pri výbere nového bicykla

Geometria bicyklov sa rokmi mení. Moderný bicykel je dlhší a jeho ovládanie je stabilnejšie. Reach, predný a zadný stred, trail vidlice alebo rázvor – to všetko ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla.  Ak momentálne vôbec netušíš, čo tieto pojmy znamenajú, je to v poriadku.. Na konci tohto článku budeš poznať základnú terminológiu geometrie bicykla, ktorú môžeš využiť pri výbere svojho nového biku.

Geometria rámu bicykla, teda dĺžka trubiek a uhly, ktoré zvierajú, má na jazdné vlastnosti oveľa väčší vplyv ako všetky doplnkové komponenty, ktoré si k bicyklu môžeš kúpiť. Predtým, ako sa rozhodneš investovať peniaze do nového biku, je dôležité pochopiť geometriu jeho rámu, pretože práve rám je srdcom každého bicykla. Môže ti to pomôcť vybrať ten správny bicykel, z ktorého počas jazdy vyťažíš čo najviac.

Vďaka dlhšiemu reachu môže byť jazda zaujímavejšia

Za nárast bicykla do dĺžky môže dlhší reach, čiže horizontálna vzdialenosť medzi stredom pedálovania a vrchom hlavovej trubky. Čím dlhší je reach, tým ďalej za predným kolesom sa nachádza jazdec stojaci na pedáloch. Vďaka dlhšiemu reachu je tiež možné použiť kratší predstavec bez obmedzenia jazdca pri práci s ťažiskom. Ak použijete kratšie predstavce, môžete jednoduchšie preniesť váhu dozadu. Napríklad, na strmých zjazdoch sa jazda pre cyklistu stáva živšia a zaujímavejšia.

Uhol hlavovej trubky ovplyvňuje stabilitu bicykla pri zjazdoch

Spolu s predlžovaním reachu a skracovaním predstavcov sa zmenil aj uhol hlavovej trubky. Ide o uhol, ktorý imaginárnou priamkou prechádzajúcou stredom hlavovej trubky zviera os riadenia so zemou. Čím je menší, tým viac je predné koleso položené pred kokpit. Ruky tak ovládajú bicykel ďaleko spoza osi predného kolesa. To je nápomocné pri prenášaní ťažiska dozadu na zjazdoch a zvýši sa tým objektívna stabilita bicykla, ale aj pocit istoty jazdca.

Uhol hlavovej trubky mení polohu kolesa

Predný stred posúva jazdca za predné koleso

Ak súčasne s reachom narastie hlavový uhol, narastie aj predný stred. Práve predný stred vysunie jazdca ešte ďalej za predné koleso. Je to vzdialenosť medzi stredom pedálovania a osou predného kolesa. Nižší stred takisto zvyšuje stabilitu bicykla. Môže za to nižšie ťažisko bicykla a zároveň aj ťažisko jazdca. Čím menší uhol zviera s povrchom, tým klesá pravdepodobnosť, že pri náraze do veľkej prekážky bicykel prehodí jazdca ponad rajdy. Nevýhodou v tomto prípade je nižšia schopnosť zaťažiť predné koleso. Jazdec na takomto bicykli musí stáť navážený dopredu a viac zaťažovať rajdy.

Zadný stred rozkladá hmotnosť medzi kolesá

Dlhší zadný stred, čiže vzdialenosť medzi stredom pedálovania a osou zadného kolesa, dokáže na modernom biku lepšie rozložiť hmotnosť jazdca medzi obe kolesá. Práve pomer medzi predným a zadným stredom určuje, ako bude pri postavení sa zo sedla rozložená hmotnosť medzi kolesami. Preto majú niektoré bicykle vo väčších veľkostiach o niečo dlhšie zadné stavby. Ak je ťažisko jazdca ďalej pred osou zadného kolesa, je ťažšie zdvihnúť ho na zadné. U bicyklov s kratšou zadnou stavbou sa, naopak, jednoduchšie zdvíha predné koleso ponad prekážky.

Rázvor ovplyvňuje celkovú stabilitu bicykla

Vzdialenosť medzi osami kolies, v cyklistickej reči rázvor, výrazne ovplyvňuje stabilitu bicykla. Čím je rázvor väčší, tým ťažšie sa s bicyklom manévruje. Dlhšie bicykle si preto v prudších zákrutách vyžadujú špeciálnu techniku jazdy, napríklad výrazné naváženie alebo mierny šmyk zadného kolesa do stopy.

Efektívny sedlový uhol určuje komfort pedálovania pri stúpaní

Kým pri hlavovom uhle sa uplatňuje trend zmenšovania, pri sedlovom uhle je to naopak. Zväčšovať ho umožňuje rastúci reach, ktorý aj so strmým sedlovým uhlom necháva medzi rajdami a sedlom dostatok priestoru na prenášanie ťažiska. Uhol samotnej sedlovej trubky môže byť iný ako oveľa smerodajnejší údaj zvaný efektívny sedlový uhol. Ide o uhol imaginárnej priamky nakreslenej cez stred pedálovania a stred sedla vysunutého v pedálovacej pozícii. Určuje, ako efektívne a komfortne budeš pedálovať pri rôznych stúpaniach, aj kde bude umiestnené ťažisko na výšľapoch.

Strmý sedlový uhol pomôže pri silovom šliapaní do kopca

Strmý sedlový uhol je dôležitý pri stúpaní do kopca. Celý bike sa naváži dozadu a zadné odpruženie je stlačené. Pri tomto uhle sedí jazdec vyššie a viac vpredu nad stredom šliapania. Táto pozícia je efektívnejšia pri silovom šliapaní. Ťažisko umiestnené viac vpredu pomáha zaťažiť predné koleso a redukovať tak tendenciu zdvíhať sa pri výstupe do kopca.

Trail vidlice ovplyvňuje ovládanie bicykla

Trail vidlice označuje vzdialenosť medzi styčnou plochou predného plášťa a osou riadenia. Kratší trail vidlice sa ovláda ľahšie, niekedy však až príliš ľahko. Naopak, dlhý trail vidlice sa ovláda ťažšie a môže sa ti zdať, že sa koleso namiesto odbočenia len „preklápa“ zo strany na stranu.

Pri výbere nového bicykla by si mal brať do úvahy svoje telesné proporcie, osobné preferencie, ale aj svoj individuálny jazdecký štýl. Ponuka bicyklov na trhu je veľmi široká, je skutočne ťažké sa v nej vyznať a dobre si vybrať. Pochopenie geometrie ti však pri výbere môže byť veľmi nápomocné.

Zdroje:

https://www.triathlete.com/gear/bike/understand-geometry-buy-next-bike/



geometria rámu bicykla reach predný stred zadný stred rázvor sedlový uhol trail

Napísal

Karol

02.06.2022

Som rekreačný cyklista, športovec a kedysi aj cestovateľ. Okrem cyklistiky sa venujem sa outdoor aktivitám v prírode, behu, plávaniu a iným športom. Prešiel som svet na bicykli v rokoch 2013 - 2016 v rámci projektu World Bike Travel. Cestovanie na bicykli ma facinuje už od roku 2000, keď sme začali jazdiť po Európe a objavovať nielen na bicykli nové krajiny a kúty sveta. Rád poradím pri výbere bicykla, tréningu, výberu oblečenia alebo doplnkov stravy. Pravidelne jazdím a trénujem na cestnom bicykli hlavne okolo Bratislavy a v Rakúsku. Pravidelne chodíme na bicykloch na výlety, jazdy, preteky po Slovensku a iných krajinách Európy. Okrem klasických cyklo maratónov som prešiel aj extrémne preteky ako Istria 300, Alpenbrevet Platinum Tour, zúčastnil som sa 24 hodinovej jazdy z KE do BA, pravidelne chodím cyklomaratón Jasná alebo Trnava Rysy. Ročne najazdím od 6000 do 25000 km. Naše firmy poskytujú služby v oblastiach ako tvorba e-shopov a webstránkok, poskytujeme marketingové a e-commerce služby. Sám som konzultant v oblasti marketingu, e-commerce a pre web, kde okrem poradenstva, školení riešim aktívne aj zlepšovanie procesu, audity, analýzy, budgeting a riadenie projektov. V oblasti mám už viac ako 20 rokov skúseností. Od roku 2002 sa venujem profesionálne IT, školeniam, online, tvorbe webstránok, SEO a marketingu od roku 2007. Založil som marketingovú agentúru Madviso, e-shop platformu Midasto a e-shop a predajňu so zameraním na cyklo a outdoor Trenujeme. Rád spolupracujem na zujímavých projektoch a rozvíjam ich.

Najnovšie články

Táto webstránka používa súbory cookies

Na prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti používame súbory cookie. Informácie o tom, ako používate naše webové stránky, poskytujeme aj našim partnerom v oblasti sociálnych médií, inzercie a analýzy. Títo partneri môžu príslušné informácie skombinovať s ďalšími údajmi, ktoré ste im poskytli alebo ktoré od vás získali, keď ste používali ich služby.

Potrebné

Štatistiky

Marketing

Potrebné
Potrebné súbory cookie pomáhajú vytvárať použiteľné webové stránky tak, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia stránky a prístup k chráneným oblastiam webových stránok. Webové stránky nemôžu riadne fungovať bez týchto súborov cookies.
Štatistiky
Štatistické súbory cookies pomáhajú majiteľom webových stránok, aby pochopili, ako komunikovať s návštevníkmi webových stránok prostredníctvom zberu a hlásenia informácií anonymne.
Marketing
Marketingové súbory cookies sa používajú na sledovanie návštevníkov na webových stránkach. Zámerom je zobrazovať reklamy, ktoré sú relevantné a pútavé pre jednotlivých užívateľov, a tým cennejšie pre vydavateľov a inzerentov tretích strán.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré môžu byť použité webovými stránkami, aby zefektívnili užívateľovu skúsenosť.

Zákon hovorí, že môžeme ukladať súbory cookie na vašom zariadení, ak sú nevyhnutné pre prevádzku týchto stránok. Pri všetkých ostatných typoch súborov cookie potrebujeme váš súhlas.

Táto stránka používa rôzne typy cookies. Niektoré cookies sú tu umiestnené službami tretích strán, ktoré sa objavujú na našich stránkach.

Svoj súhlas so Zásadami cookies môžete kedykoľvek zmeniť alebo odvolať na našej webovej stránke.

Získajte viac informácií o tom, kto sme, ako nás môžete kontaktovať a ako spracovávame osobné údaje v našich Zásadách ochrany osobných údajov.