Geometria bicyklov sa rokmi mení. Moderný bicykel je dlhší a jeho ovládanie je stabilnejšie. Reach, predný a zadný stred, trail vidlice alebo rázvor – to všetko ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Ak momentálne vôbec netušíš, čo tieto pojmy znamenajú, je to v poriadku.. Na konci tohto článku budeš poznať základnú terminológiu geometrie bicykla, ktorú môžeš využiť pri výbere svojho nového biku.
Geometria rámu bicykla, teda dĺžka trubiek a uhly, ktoré zvierajú, má na jazdné vlastnosti oveľa väčší vplyv ako všetky doplnkové komponenty, ktoré si k bicyklu môžeš kúpiť. Predtým, ako sa rozhodneš investovať peniaze do nového biku, je dôležité pochopiť geometriu jeho rámu, pretože práve rám je srdcom každého bicykla. Môže ti to pomôcť vybrať ten správny bicykel, z ktorého počas jazdy vyťažíš čo najviac.
Vďaka dlhšiemu reachu môže byť jazda zaujímavejšia
Za nárast bicykla do dĺžky môže dlhší reach, čiže horizontálna vzdialenosť medzi stredom pedálovania a vrchom hlavovej trubky. Čím dlhší je reach, tým ďalej za predným kolesom sa nachádza jazdec stojaci na pedáloch. Vďaka dlhšiemu reachu je tiež možné použiť kratší predstavec bez obmedzenia jazdca pri práci s ťažiskom. Ak použijete kratšie predstavce, môžete jednoduchšie preniesť váhu dozadu. Napríklad, na strmých zjazdoch sa jazda pre cyklistu stáva živšia a zaujímavejšia.
Uhol hlavovej trubky ovplyvňuje stabilitu bicykla pri zjazdoch
Spolu s predlžovaním reachu a skracovaním predstavcov sa zmenil aj uhol hlavovej trubky. Ide o uhol, ktorý imaginárnou priamkou prechádzajúcou stredom hlavovej trubky zviera os riadenia so zemou. Čím je menší, tým viac je predné koleso položené pred kokpit. Ruky tak ovládajú bicykel ďaleko spoza osi predného kolesa. To je nápomocné pri prenášaní ťažiska dozadu na zjazdoch a zvýši sa tým objektívna stabilita bicykla, ale aj pocit istoty jazdca.
Predný stred posúva jazdca za predné koleso
Ak súčasne s reachom narastie hlavový uhol, narastie aj predný stred. Práve predný stred vysunie jazdca ešte ďalej za predné koleso. Je to vzdialenosť medzi stredom pedálovania a osou predného kolesa. Nižší stred takisto zvyšuje stabilitu bicykla. Môže za to nižšie ťažisko bicykla a zároveň aj ťažisko jazdca. Čím menší uhol zviera s povrchom, tým klesá pravdepodobnosť, že pri náraze do veľkej prekážky bicykel prehodí jazdca ponad rajdy. Nevýhodou v tomto prípade je nižšia schopnosť zaťažiť predné koleso. Jazdec na takomto bicykli musí stáť navážený dopredu a viac zaťažovať rajdy.
Zadný stred rozkladá hmotnosť medzi kolesá
Dlhší zadný stred, čiže vzdialenosť medzi stredom pedálovania a osou zadného kolesa, dokáže na modernom biku lepšie rozložiť hmotnosť jazdca medzi obe kolesá. Práve pomer medzi predným a zadným stredom určuje, ako bude pri postavení sa zo sedla rozložená hmotnosť medzi kolesami. Preto majú niektoré bicykle vo väčších veľkostiach o niečo dlhšie zadné stavby. Ak je ťažisko jazdca ďalej pred osou zadného kolesa, je ťažšie zdvihnúť ho na zadné. U bicyklov s kratšou zadnou stavbou sa, naopak, jednoduchšie zdvíha predné koleso ponad prekážky.
Rázvor ovplyvňuje celkovú stabilitu bicykla
Vzdialenosť medzi osami kolies, v cyklistickej reči rázvor, výrazne ovplyvňuje stabilitu bicykla. Čím je rázvor väčší, tým ťažšie sa s bicyklom manévruje. Dlhšie bicykle si preto v prudších zákrutách vyžadujú špeciálnu techniku jazdy, napríklad výrazné naváženie alebo mierny šmyk zadného kolesa do stopy.
Efektívny sedlový uhol určuje komfort pedálovania pri stúpaní
Kým pri hlavovom uhle sa uplatňuje trend zmenšovania, pri sedlovom uhle je to naopak. Zväčšovať ho umožňuje rastúci reach, ktorý aj so strmým sedlovým uhlom necháva medzi rajdami a sedlom dostatok priestoru na prenášanie ťažiska. Uhol samotnej sedlovej trubky môže byť iný ako oveľa smerodajnejší údaj zvaný efektívny sedlový uhol. Ide o uhol imaginárnej priamky nakreslenej cez stred pedálovania a stred sedla vysunutého v pedálovacej pozícii. Určuje, ako efektívne a komfortne budeš pedálovať pri rôznych stúpaniach, aj kde bude umiestnené ťažisko na výšľapoch.
Strmý sedlový uhol pomôže pri silovom šliapaní do kopca
Strmý sedlový uhol je dôležitý pri stúpaní do kopca. Celý bike sa naváži dozadu a zadné odpruženie je stlačené. Pri tomto uhle sedí jazdec vyššie a viac vpredu nad stredom šliapania. Táto pozícia je efektívnejšia pri silovom šliapaní. Ťažisko umiestnené viac vpredu pomáha zaťažiť predné koleso a redukovať tak tendenciu zdvíhať sa pri výstupe do kopca.
Trail vidlice ovplyvňuje ovládanie bicykla
Trail vidlice označuje vzdialenosť medzi styčnou plochou predného plášťa a osou riadenia. Kratší trail vidlice sa ovláda ľahšie, niekedy však až príliš ľahko. Naopak, dlhý trail vidlice sa ovláda ťažšie a môže sa ti zdať, že sa koleso namiesto odbočenia len „preklápa“ zo strany na stranu.
Pri výbere nového bicykla by si mal brať do úvahy svoje telesné proporcie, osobné preferencie, ale aj svoj individuálny jazdecký štýl. Ponuka bicyklov na trhu je veľmi široká, je skutočne ťažké sa v nej vyznať a dobre si vybrať. Pochopenie geometrie ti však pri výbere môže byť veľmi nápomocné.
Zdroje:
https://www.triathlete.com/gear/bike/understand-geometry-buy-next-bike/
https://www.biker.sk/58514/navod-naucte-sa-vsetko-o-geometrii-bicyklov/
https://www.biker.sk/58600/navod-ako-citat-tabulky-geometrie-bicyklov/