Čo sú to tie superpotraviny a prečo sú také super?

Čo sú to tie superpotraviny a prečo sú také super?

O superpotravinách ste už určite neraz počuli. Pojem sa prvýkrát objavil v 20. storočí a súvisí s trendom zdravého životného štýlu. Práve fotky a podobizne týchto potravín sa stávajú symbolmi zdravia. V tomto článku vám prezradíme, ktoré potraviny sem patria a aké sú ich benefity.

Medzi najpopulárnejšie superpotraviny patria tie, ktoré obsahujú veľké množstvo vitamínov, minerálov alebo bielkovín. A napriek tomu, len nízke množstvo kalórií. Väčšina superpotravín sa správa v našom tele ako antioxidant. Antioxidanty slúžia ako prevencia pred chronickými ochoreniami. Tie bývajú spôsobené oxidujúcimi látkami, ktoré môžu poškodiť zdravé bunky v našom tele. Toto poškodenie môže následne vyvolať rôzne ochorenia ako aj rakovinu, Alzheimerovu chorobu, srdcovo-cievne ochorenia alebo mŕtvicu.

3 superpotraviny, ktoré dominujú rebríčku:

Listová zelenina obsahuje plno vitamínov a málo kalorií

Zelená listová zelenina v zozname obsadila prvé miesto. Práve tento druh zeleniny je bohatý na železo, kalcium, magnézium, vitamíny A a C. Okrem toho, listová zelenina je známa aj svojím nízkym kalorickým obsahom. Medzi listovú zeleninu sa zaraďuje kel, špenát, kapusta alebo mangold. Najpopulárnejším druhom zeleniny v tejto skupine je práve kel. Kel má za surova síce horkejšiu chuť, ale po tepelnej úprave pečením alebo vyprážaním zmizne. Kel sa odporúča kombinovať s grilovanými hubami, tofu či sladkými zemiakmi.

Lesné plody ti znížia cholesterol 

Na druhom, striebornom mieste sa umiestnili lesné plody, ako sú čučoriedky, maliny, černice, ríbezle, jahody alebo goji. Lesné plody obsahujú veľa vlákniny, vitamínov A, C, K a antioxidantov. Práve čučoriedky sa často používajú pri zdravých dezertoch alebo v smoothie miskách. Čučoriedky okrem iného znižujú LDL cholesterol, známy aj pod pomenovaním zlý cholesterol, a preto slúžia ako prevencia pred infarktom.

Ryby obsahujú nevyhnutné omega-3 mastné kyseliny

Na treťom mieste sa nachádzajú ryby, ktoré sú jedným z hlavných zdrojov Omega-3 mastných kyselín, nízkotučných bielkovín, vitamínov B a D2. Omega-3 mastné kyseliny, nazývané aj zdravé tuky, naše telo samo vytvoriť nevie, a preto ich musíme prijímať pomocou potravy. Tieto zdravé tuky zlepšujú činnosť mozgu a nervovej sústavy a pomáhajú znižovať riziko srdcovo-cievnych chorôb.

Pri rybách si ale dajte pozor na ich pôvod. Kvôli čoraz väčšiemu znečisteniu vôd oceánov obsahujú aj ťažké kovy, najmä ortuť a mikroplasty. Pri veľkochovoch rýb je rizikom znečistené prostredie a podmienky v ktorých boli ryby chované. Prednosť dajte rybám z overených zdrojov a preverených dodávateľov.

Kritika superpotravín

Napriek svojim zdravotným benefitom bývajú superpotraviny aj terčom kritiky. Kvôli svojmu názvu “superpotraviny” je veľa ľudí presvedčených o ich nadradenosti nad ostatnými potravinami, alebo preceňovaní ich vlastnosti. Neznamená to však, že iné potraviny sú menej hodnotné, alebo nebodaj ich treba úplne vylúčiť z jedálnička. Treba sa držať zlatého pravidla 80/20. Pravidlo hovorí, že 80 % jedálnička by mala tvoriť zdravá strava a 20 % si môžete dopriať aj z menej zdravých jedál. Superpotraviny sú zdravé a môžu slúžiť ako prevencia pred chronickými ochoreniami, nie sú však zázračným liekom.