Aj vy patríte medzi cyklistov, ktorí sa ťažko vzdávajú bicykla a celú zimu len čakáte, kedy konečne už ten sneh zlezie a vy budete môcť opäť šliapať do pedálov? Máme pre vás dobrú správu - nemusíte čakať! Jazdiť na bicykli sa dá aj v zime. Mám pre vás pár tipov, ako si to dokonca aj užiť. V tomto článku preberieme vhodné oblečenie, údržbu bicykla v zime aj rady, ako si bicyklovanie užiť v mrazivom počasí.
Tipy z praxe
V prípade, že sa rozhodnete začať jazdiť v zime a snehu, treba pripraviť nielen oblečenie, ale aj vášho tátoša a v neposlednom rade aj hlavu. Je totiž jednoduché vyraziť, no pri mínusových teplotách v momente pocítite nevhodné oblečenie, gumy, alebo vás môže prekvapiť, že šliapať v snehu je omnoho ťažšie, ako v lete a ani najľahší prevod vám nemusí stačiť. Predsa len sneh má vysoký odpor (čím hlbší, tým väčší), môže vás šmýkať a taktiež zosadnúť z bicykla môže byť problém.Pokiaľ používate tretry, nie je moc dobrý nápad zastavovať, nakoľko hneď po zosadnutí vás môže poriadne pošmýkať a nasadá sa horšie - sneh zachytený v kufri topánky sa v momente zmení na ľad a zasunúť tretru naspäť do pedálu môže dosť potrápiť.
Taktiež odporúčam dať si sedlo kúsok nižšie, nohy síce bolia viac, ale lepšie sa drží rovnováha. Ak máte celoodpružený bicykel, nech vás neprekvapí, že pruží horšie. Je to normálne. Ja ho smerom do kopca úplne zamykám, nech radšej nepruží vôbec a neničia sa tesnenia. Teleskopická sedlovka taktiež zvykne zamrznúť a prestane fungovať, takže treba zosadať čo najmenej a keď sa dá, tak nastúpiť s vysunutým sedlom, nezasúvať, lebo ju možno nebudete môcť vysunúť. Keď sa zohreje, mala by začať opäť fungovať.
Voda
Taktiež voda môže byť problém. Ja som zvyknutá nosiť fľašu, no tá zvykne rýchlo mrznúť. Začala som teda do fľaše pred výšľapom liať teplú vodu. Na približne 1-2 hodinový výšľap mi to stačí, ale aj tak je už v polke kopca ľadová a na konci v nej pláva ľad. Riešením môže byť hydrovak, ale aj tam zvykne hadička mrznúť. Taktiež môžete fľašu nosiť v batohu, no keď vás chytí smäd, treba sa zmieriť s tým, že musíte zosadnúť, aby ste sa napili. Tu si budete musieť nájsť vlastný spôsob nosenia vody, ktorý vám bude vyhovovať najviac.
Energia
Odporúčam v zime voliť miernejšie kopce, šliapať do strmých kopcov môže byť veľmi náročné. Ak sa nechcete vzdať ani vyšších kopcov, aj to sa dá, ale pripravte sa na omnoho väčšiu záťaž. Preto je dobré si do batoha pribaliť aj nejakú tú energiu naviac. Či už malý keksík, energetické tyčinky, glukózu, proste niečo s cukrom, čo vám rýchlo doplní energiu na pokračovanie v prípade, že telo alebo hlava vypne.
Vhodné oblečenie
Aké oblečenie zvoliť?
Tu každému môže vyhovovať niečo iné. Nie je dobré sa veľmi nababušiť, strácate ohybnosť a manévrovateľnosť v prípade, že vás pošmykne. Vhodné je funkčné oblečenie, pretože je spratnejšie, odvádza pot a toľko neprefúka. Vždy si do batohu pribaľte aj nejaké to tričko alebo mikinu naviac, môžu sa hodiť, keď sa spotíte alebo začne nepríjemne fúkať. Tiež si treba nabaliť veci na cestu dole.
Dohora
Záleží od teploty, vetra, no vo všeobecnosti platí, že na výšľap je menej viac. Osobne nosím len funkčné veci. Zateplené nohavice s vysokým pásom na ochranu krížov, do nich mám zakasanú spodnú vrstvu, na tom mám teplé thermo tričko a tenšiu vetrovku so zipsom, aby som sa mohla rozopnúť, keď mi je moc teplo a tak si regulovať teplotu. Keď je moc zima, medzi spodnou vrstvou a zatepleným tričkom nosím ešte jedno tričko s krátkym rukávom. Ak by ešte aj fúkalo, tak si dávam zimnú cyklobundu, ktorá tak ľahko neprefúka.
Do tretier dávam hrubé ponožky a zateplenú vložku so spodným alobalovým poťahom, lebo od kufrov ide najväčší chlad. Mne osobne to stačí, ale ak by vám aj napriek tomu bola zima, radšej investujte do zimných tretier, ktoré bývajú zateplené, neprefúkavé a nepremokavé. Veľmi dôležitá je ochrana rúk, krku a hlavy. Dohora odporúčam klasické turistické rukavice, prípadne tenšie cyklorukavice s celými prstami, na krk minimálne buffku. Vo väčších mrazoch ju kombinujem s klasickou arafatkou, ktorá zahreje, ale nedusí a nezavadzia. Na hlavu určite buffku alebo čiapku.
Dodola
Na cestu dole sa budete musieť vybaviť viac. Opäť používam zateplené nohavice s vysokým pásom, na ponožky niekedy navliekam aj ďalšiu vrstvu - goratexové ponožky, záleží, ako moc mrzne. Dávam na seba spodnú vrstvu, tričko s krátkym rukávom, tričko s dlhým rukávom, hrubšiu zimnú cyklovetrovku a niekedy na vrch dám aj tenkú fukerku. Treba si chrániť hlavu, krk a tvár - čiapka a buffka nesmú chýbať, niekto nosí aj celú masku. Okuliare - mne stačia aj klasické, čo nosím v lete, ak máte citlivejšie oči, voľte gúgle. Na prilbu dostať goratexový návlek - je to výborné riešenie, nakoľko prilby sa dnes vyrábajú čo najvzdušnejšie a pri jazde dole kopcom to v sekunde pocítite. Návlek zabráni, aby sa studený vzduch dostal na vašu lebku a jazda sa stane omnoho komfortnejšou. Ruky si chránim hrubšími windstopperovými rukavicami, tie sú úplná nevyhnutnosť.
Kolesá
Dôležitá vec pre jazdu v zime sú plášte. Môžete jazdiť aj na vašich klasických, no odporúčam ich trocha podfúknuť. Čím sú plášte tvrdšie, tým viac sa zabárajú do snehu a tým ťažšie sa vám môže šliapať. Treba si dávať pozor na ľade, nerobiť prudké pohyby, a keď treba brzdiť, tak zásadne nepoužívať prednú brzdu, pokiaľ nechcete brzdiť bradou. Ja som prišla na chuť kolesám s hrotmi, takzvané spajky. Tie sú na ľad výborné, nemusíte sa báť výrazných šmykov, tu ale platí radšej gumu (najmä dodola) nafúkať viac, lebo podfúknutá sa nemusí do ľadu správne "zahryznúť". Mnoho ľudí spajky zavrhuje, lebo na snehu viac brzdia, šliapať s nimi do kopca môže byť poriadny zaberák. Určite sú pomalšie, ako klasické gumy. No je to len otázka zvyku a ak to vyskúšate, na jar, keď opäť nasadnete na klasické kolesá, budete mať zrazu pocit, že to ide samo. :)
Taktiež by som rada spomenula fatbiky, ktoré sú veľmi vhodné na jazdu v hlbšom snehu. Nevýhodou klasického bicykla je, že na jazdu potrebujete ideálne podmienky, keď je menší alebo udupaný sneh, lebo v hlbšom sa už môžete zabárať a jazda dohora býva náročná až nemožná. Prípadne idete vo vyjazdenej koľaji, v ktorej udržať sa býva extrémne ťažké. Potom to buď vzdáte, alebo bicykel tlačíte, aby ste si mohli užiť cestu dole, no nie je to vždy ideálne, hlavne nie ak používate spomínané tretry. Na fatbiku sa vám bude v hlbšom snehu šliapať lepšie, keďže sa zabára omnoho menej a vy si na jeho hrubých kolesách môžete užiť aj jazdu dohora, aj dole. Aj tu ale platí, že široké gumy znamenajú väčšiu záťaž a teda je vyšliapať kopec bude náročné.
Údržba bicykla počas jazdenia v zime
Netreba taktiež zabudnúť aj na údržbu bicykla. Reťaz je dobré mazať mazadlom určeným do mokrých podmienok, ako vazelína, prípadne na trhu existujú aj špeciálne teflónové mazadlá vhodné do chladných teplôt. Po každej jazde treba bicykel utrieť od snehu a vody, reťaz je najlepšie vysušiť a premazať tiež, vydrží vám dlhšie.
Teda bicykel v zime?
Tak ako, zdá sa vám to všetko príliš komplikované alebo naopak, radi by ste si vyskúšali zimné vzrúšo na snehu aj s vašim dvojkolesovým kamošom? Smelo do toho, za seba môžem povedať len toľko, že nielenže nevyjdete z tempa, zlepšíte si kondičku aj techniku, ale hlavne v zime je bicyklovanie omnoho väčšia zábava ako v lete. :)