Ako sa vyhnúť zraneniam pri kúpaní?

Ako sa vyhnúť zraneniam pri kúpaní?

Plávanie patrí k najobľúbenejším letným športom. Ochladí a zároveň precvičí všetky hlavné svalové skupiny. Je tiež vhodnou prevenciou bolestí chrbta. Zahŕňa však aj niekoľko oblastí, na ktoré si treba dávať pozor. Inak si môžete spôsobiť zdravotné alebo iné problémy.

Chrbtica

Napriek tomu, že pravidelné plávanie je asi najlepšou prevenciou problémov s chrbticou, môžete si ním aj uškodiť. Nepríjemnosti spôsobuje hlavne nesprávna technika, ktorá môže vyústiť do poranenia alebo poškodenia krčnej aj driekovej chrbtice. Chyby v technike sa týkajú hlavne násilného držania hlavy nad vodou pri prsiach alebo kraule. Uškodiť vám môžu aj neprirodzené a trhané pohyby pri tempách a prílišné prehýnanie sa v krížoch alebo krku. Hlavu a chrbticu treba držať v  rovnej línii, chrbtica by mala byť úplne vyrovnaná. Pri výdychu hlavu ponorte pod vodu a pri nádychu ju vynorte len jemne.
Znak a ochorenia chrbtice Najvhodnejším štýlom pri problémoch s chrbticou je znak
Ak už trpíte funkčnou alebo štrukturálnou poruchou chrbtice, radšej sa vyhnite prsiam a zaplávajte si znak. Tento plavecký štýl udrží rovnú chrbticu a nevyvíja neprirodzený tlak na kríže a krk. Je preto najvhodnejší pre ľudí s vyskočenou alebo vyklenutou platničkou, skoliózou, lordózou alebo kyfózou. Venujte čas naučeniu sa správnej techniky plávania, vyhnete sa tak zhoršeniu zdravotných problémov.

Chlór

Voda v bazénoch je zvyčajne chlórovaná. Chlór môže spôsobiť množstvo dýchacích, kožných a zdravotných problémov. Alergikom môže zhoršovať príznaky sezónnej alergie a astmatikom dokonca vyvolať astmatický záchvat. Ďalej môže spôsobiť ekzémy alebo zhoršiť ich príznaky, lebo nadmerne vysušuje pokožku. Ak trpíte niektorým zo spomenutých dýchacích ochorení, neplávajte v strede bazéna, ale pri kraji, aby ste sa v prípade problémov mohli chytiť, rýchlo vyliezť von a použiť inhalátor. Astmatický záchvat je veľmi nepríjemným príznakom, ktorý môže vyústiť aj do trvalých následkov. Pacienti s týmto ochorením pri záchvatoch zažívajú aj úzkostné stavy a strach zo zadusenia. Preto si svoje lieky treba so sebou brať aj na kúpalisko. Ak máte suchú pokožku alebo ekzém, po kúpaní v chlórovanej vode sa hneď osprchujte. Uprednostňujte plávanie v prírodných jazerách alebo v na kúpaliskách, kde sa voda čistí prírodnou filtráciou a nie chlórom. Áno, aj na Slovensku také máme.

Infekcie

Pri kúpaní hrozí aj riziko vaginálnych alebo močových infekcií. Môžu sa vám prihodiť po kúpaní v chlórovanej vode, v prírodných jazerách a dokonca aj v mori. Preto si po kúpaní hneď prezlečte spodok plaviek a použité vypláchnite v čistej vode.
Plávanie a infekcie z vody Dávajte si pozor, aby vám zdravotné problémy nepokazili pekné leto

Prechladnutie alebo šok zo studenej vody

Do vody vstupujte opatrne a ovlažujte sa postupne, hlavne, ak je rozdiel medzi teplotou vody a vzduchu príliš veľký, inak si môžete spôsobiť šok zo studenej vody. Zdá sa to síce neuveriteľné, ale aj v horúcom lete sa dá prechladnúť. Pridlhé kúpanie sa v príliš studenej vode je najčastejšou príčinou.

Zranenia

Okrem zranení spôsobených nesprávnou technikou plávania vám hrozia aj iné. Najčastejšie sú zlomeniny po skoku do neznámej vody. Preto skáčte len do známej vody a vždy nohami napred.
Skoky do vody bezpečnosť Hlavičku skáčte iba do známej vody
Verím, že si leto naplno užijete a že pri kúpaní nezažijete žiadnu z týchto nepríjemností.