Ako predchádzať zimnej letargii?

Auto treba pripraviť na zimu, to je každému jasné. Menej ľudí sa však zamýšľa nad tým, či a ako pripraviť seba. Každý rok potom počúvame dookola tie isté sťažnosti na zimu, choroby, únavu, tmu a smútok – akoby bola zima niečo nové, čo sme ešte nikdy nezažili a nevieme, ako to zvládať.

Nesporným faktom je, že čoraz chladnejšie počasie a tma prispievajú k horšiemu výkonu organizmu, či už športovému alebo pracovnému. Tomu sa však dá zabrániť. Vďaka niekoľkým jednoduchým úpravám životného štýlu môžete byť aj v zime plní energie a výkonnosti.

Kombinácia športu a oddychu
Adekvátny odpočinok je dôležitou súčasťou zdravia

Zimný spánok

Prvým opatrením bude rešpektovať potreby svojho tela, lebo aj keď moderný životný štýl nám už „vypol“ mnohé prirodzené procesy a biorytmy, auto-regulácia organizmu ešte stále funguje. Pocit chladu, únavy, mierne priberanie či letargia – to všetko sú signály, ktoré naznačujú prirodzené potreby tela. Poslúchnite ich, nebojujte s nimi, lebo vám to odoberie ešte viac energie.

Fyzické opatrenia

Na jeseň môžete urobiť niekoľko preventívnych jednoduchých fyzických opatrení na zabezpečenie plnej výkonnosti aj v zime:

  • Stravadôsledne dodržiavajte stravovacie odporúčania platné v jesennom období. S blížiacou sa zimou dbajte na dostatočný prísun mikroživín, ktoré pomáhajú bojovať proti únave, chrípke a prechladnutiu.
  • Slnečné svetlo – jeho absencia v zime spôsobuje hneď dva problémy: nedostatok vitamínu D a zlá regulácia tzv. cirkadiánnych rytmov (budenie sa a zaspávanie). Nedostatok vitamínu D napravíte jednoducho pomocou výživového doplnku (pozor na kvalitu). Regulácia cirkadiánnych rytmov dnes už tiež  nie je problém, existuje množstvo simulátorov (napr. svetelné budíky, aplikácie, ktoré stmavia obrazovku smartfónu alebo počítača a pod.), ktoré vám s tým pomôžu.
  • Hydratácia – v lete prirodzene bojujeme proti horúčavám príjmom tekutín. Hydratácia je však rovnako dôležitá aj v chladnom počasí. Nízka vlhkosť vzduchu vysušuje pokožku a sliznice nosa, pľúc a hrdla, preto je nevyhnutné pokračovať v pitnom režime aj v chladných mesiacoch. Určite však nepite studené nápoje, vymeňte ich za čaj. Zvážte tiež zvlhčovať vzduchu, pomôže slizniciam brániť sa pred vírusmi a baktériami.
  • Pohyb na čerstvom vzduchu – ten je síce v studených mesiacoch ťažší ako v lete, ani tak ho ale nezanedbávajte. Snažte sa každý deň stráviť vonku aspoň polhodinu, najlepšie za denného svetla. Vyberte si zo širokej ponuky jesenných a zimných športov, choďte na túru. Ak v zime radšej trénujete dnu, zaraďte aspoň regeneračné aktivity na čerstvom vzduchu.
  • Odpočinok a regenerácia – je prirodzené, že sa vám na jeseň a v zime chce viac spať. Rešpektujte to, nebojujte s pocitom únavy, lebo sa bude nabaľovať a tak zníži celkovú obranyschopnosť organizmu. Choďte skôr spať a ak to nestačí, zdriemnite si aj cez deň. Dôsledne dbajte na regeneráciu po tréningu.
Pohyb na čerstvom vzduchu jeseň
Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu je predpokladom zdravia

Psychické opatrenia

V zdravom tele zdravý duch – to áno, ale v zime to platí aj naopak. Psychická pohoda zabezpečí dostatok energie a fyzických síl na tréningové aj pracovné povinnosti.

  • Aktívne trávenie voľného času – aj keď sa vám bude chcieť zaliezť pod perinu, pozerať seriály, čítať knihu či spať, nad zimnou depkou vyhráte jedine aktivitou.
  • Spoločenský život – nezatvárajte sa pred rodinou, susedmi či priateľmi a namiesto toho vybehnite von, doprajte si dostatok kontaktov, pohybu a rôznorodých aktivít.
  • Meditácia a relax – zima je ten pravý čas na zvnútornenie a spomalenie tempa. Meditácia zabezpečí dostatok fyzických aj psychických síl a pomôže aj športovcom.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Beh Zdravie Šport

Syndróm iliotibiálneho traktu u bežcov

1
Strava Zdravie Výživa

Pitný režim

0
Beh Pre začiatočníkov Tréning Šport

Behanie je ako antidepresívum

Navigácia

Magazíny