Jesenné stravovacie tipy pre pevné zdravie

O jarnej únave sa toho nahovorí veľa, podobné príznaky ste však na sebe možno spozorovali aj na jeseň, ktorá je ďalším prechodným ročným obdobím. Bežná je únava, vyčerpanie a nastupuje aj sezóna chrípok a prechladnutí. Organizmus sa po teplom lete musí vyrovnať s často prudkými zmenami počasia, chladom a dažďom. Ako zostať aj na jeseň pri plnom zdraví?

Začnite pomaly

Počas skorej jesene pokračujte v konzumácii čerstvých letných plodín, najlepšie kvalitných z vlastnej záhrady. Pomaly k nim pridávajte aj jesenné druhy – neskorý špenát, kapustu, jablká, zemiaky, tekvicu, hrozno, slivky, orechy, cesnak či cibuľu. Jesenná úroda je bohatá, takže smelo ochutnávajte zo všetkého, čo nájdete v záhrade.

Zdravá jesenná strava
Do stravy postupne pridávajte potraviny z jesennej záhrady

Pripomeňte si varenie

Zatiaľ čo počas horúceho leta ste prirodzene inklinovali k ochladzujúcej a ľahkej strave, na jeseň je aj predstava postávania pri sporáku trochu lákavejšia. Je to logické – pre jesenné počasie je typický chlad, vietor a dážď. V strave by sa preto mali, podľa ajurvédskeho stravovania i zdravého rozumu, objavovať protiklady, ktoré tieto vplyvy vyrovnajú.

Najdôležitejším z nich je teplo. Organizmus už nepotrebuje také množstvo chladivých surových potravín ako v lete, preto sa začnite orientovať na hrejivé jedlá plné výživy. Okrem varenia či pečenia potravín ohrejú aj hrejivé koreniny a potraviny. Tie sa v lete obmedzovali, na jeseň sa, naopak, môžu smelo zaradiť. Takže si pokojne doprajte tieto: čili, zázvor, surová cibuľa, surový cesnak, surové paradajky, červené mäso, soľ, med, káva, ocot, pikantné jedlá a s mierou (a občas) i alkohol a vyprážané a mastné potraviny.

Varené polievky na jeseň
Varenie je základným jesenným postupom prípravy pokrmov

Nebojte sa pridať

Ďalším princípom jesenného stravovania je výdatnosť jedál – ľahké letné šalátiky či chladné smoothies vás už  nezasýtia. Organizmus sa potrebuje pripraviť na zimu, vyživiť hĺbkové vrstvy tkanív, vytvoriť (hoci niekedy neželané, ale v tomto období potrebné) tukové zásoby.

Pozor, výdatnosť však neznamená prejedanie sa. Na jeseň si dávajte pozor hlavne na „rýchle“, čiže jednoduché sacharidy – práve prebytok cukru v strave je často najistejšou cestou k oslabenej imunite, prechladnutiu a chrípke.

Obmieňajte suroviny

Táto zásada platí v každom ročnom období, no v prechodných najviac – pestrá strava a striedanie surovín zabezpečia dostatok vitamínov a minerálov, ktoré sú potrebné na zachovanie dobre fungujúceho trávenia a imunity.

Nekomplikujte

Posledným z hlavných princípov jesenného stravovania je jednoduchosť. Pokrmy kombinované z mnohých surovín zaťažia trávenie omnoho viac ako jednoduchšie kombinácie. To na jeseň nie je vhodné, lebo organizmus už má čo robiť so zvládaním vplyvov meniaceho sa počasia.

Skúste dodržiavať pravidlo max. 3 – 5 ingrediencií v jednom chode. Vyberajte si podľa uvedených zásad a jedlá tepelne upravujte.

Šípkový čaj proti prechladnutiu
Šípky podporujú imunitu a obsahujú množstvo vitamínu C.

No a čo jesť?

Skúste jesennú stravu založiť na kombinovaný týchto druhov jedál:

  • výdatné polievky dlho varené na miernom ohni (dlhé varenie, tzv. „tiahnutie“ spôsobí lepšiu a výdatnejšiu chuť i zloženie vývaru), napr. zeleninové, strukovinové, obilninové alebo ich kombinácie;
  • strukovinové kaše – hrachová, šošovicová či fazuľová kaša poskytne dostatok bielkovín, sacharidov, a takisto ohreje. Kombinujte s hrejivými prílohami;
  • obilniny – poskytnú dostatok zložených (pomalých) sacharidov;
  • ovocie a zelenina z jesennej záhrady – zabezpečia dostatok vitamínov, minerálov a enzýmov pre dobre fungujúcu imunitu;
  • hrejivé oleje – jediný chladivý olej je kokosový olej, kráľom hrejivých je zase sezamový;
  • teplé bylinkové čaje – využite, čo ponúka príroda a zásobte sa šípkami a bylinkami, ochránia vás pred prechladnutím.

Ďalšie tipy

Blahodarný vplyv stravy doplnia aj odporúčania v oblasti životného štýlu:

  • v chladnom počasí sa teplo obliekajte, zakryte uši a hlavu,
  • pite dostatok teplých tekutín,
  • doprajte si dostatok odpočinku a spánku,
  • v práci dodržiavajte pravidelný režim,
  • nezabúdajte na pohyb,
  • nepreháňajte to s prácou.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Strava Recepty Výživa

Vyhýbate sa laktóze? Vyrobte si domáce rastlinné (ne)mlieka

0
Beh Zdravie Šport

Prečo vznikajú kŕče?

0
Beh Regenerácia

Je regenerácia po behu skutočne potrebná?

Navigácia

Magazíny