Potrebuje športovec viac spánku?

Čas strávený v posteli môže byť paradoxne kľúčom k lepšej kondícii. Ako je to možné? Keď sa chystáte nasledujúci deň cvičiť, idete si ľahnúť skôr, aby ste boli ráno čerství a plní energie. Malo by to tak byť aj presne naopak. Po tom, ako docvičíte a doplníte potrebné živiny, by ste si mali dopriať aj dostatočný spánok.

Zdravý životný štýl by mal zahŕňať minimálne 7 až 8 hodinový kvalitný spánok. Keď je človek mentálne alebo fyzicky aktívny, jeho telo produkuje viac adenozínu. Adenozín je chemická zlúčenina, ktorá sa počas dňa ukladá v mozgu a spôsobuje únavu. Zdrojom energie v ľudskom tele je ATP. Jeho tvorba je potrebná pri každej fyzickej aktivite. Bohužiaľ, vedľajším produktom ATP je práve adenozín. Znamená silnejší pocit únavy to, že potrebujeme aj reálne viac spánku?

Bežec pred pretekmi
Zvýšená fyzická aktivita ide ruka v ruke so zvýšenou únavou.

Preč s ospalým adenozínom

Po zvýšenej fyzickej aktivite je náš mozog plný adenozínu, ktorý odtiaľ vieme dostať len dobrým spánkom. Keď spíte dostatočne dlho, zobudíte sa oddýchnutí. Ak nie, zostatkový adenozín vás bude aj naďalej ubíjať. Znamená to, že baterky najlepšie dobijete naozaj len kvalitným spánkom.

Vďaka spánku budete výkonnejší

Štúdia na tenisových hráčoch ukázala, že po tom, ako predĺžili čas svojho spánku na 10 hodín denne, boli schopnejší rýchlejšie šprintovať a zlepšila sa aj presnosť ich úderov. Výskum ďalej preukázal, že aspoň 150 minút pravidelného cvičenia za týždeň môže zlepšiť kvalitu vášho spánku, ale aj zvýšiť hladinu energie počas dňa.

Hráč tenisu na modrom kurte
Vďaka dlhému a kvalitnému spánku sa paradoxne zvýši vaša výkonnosť.

Únava závisí od vašej kondície

To, ako veľmi vás cvičenie vyčerpá, závisí od vašej fyzickej kondície. Je úplne pochopiteľné, že keď vezme aktívny športovec na beh svojho nešportového kamaráta, bude to určite práve on, koho prílišná aktivita vyčerpá viac.

Správny spánkový režim bude vyzerať podľa toho, ako dobre si ho nastavíte. Keď viete, že budete po cvičení hladnejší než obvykle, doprajete si sýte jedlo plné proteínov. To isté platí o únave. Ak viete, že bývate ráno po cvičení unavenejší než obvykle, skúste si dopriať o hodinu dlhší spánok. Uvidíte, že sa budete na druhý deň cítiť oveľa lepšie.

Posteľ a spálňa
Aj na spánok si treba vyhradiť dostatočne dlhý čas.

Prečo je spánok dôležitý

Spánok predstavuje priamo pre športovcov jeden z najdôležitejších regeneračných prostriedkov. Bez jedla človek vydrží pokojne aj 10 dní, no bez spánku sú to sotva 3 dni. Kvalitný spánok by mal pokrývať 8 až 10 hodín denne každého človeka.

Spánok má niekoľko fáz. Pre športovca je najdôležitejšia práve prvá fáza hlbokého spánku. Ide o zhruba 2 hodiny, počas ktorých by naše telo nemalo byť nijako rušené. Pre mladších športovcov je v tejto fáze dôležité vyplavovanie rastového hormónu, ale ocenia ho aj starší a skúsenejší atléti, pretože ovplyvňuje regeneračné procesy v tele.

Popoludňajší spánok so stiahnutými roletami v tichom prostredí je ďalšia skvelá možnosť, ako dospať stratenú energiu. Večer pite a jedze striedmo, miestnosť pred spánkom poriadne vyvetrajte.

Spiaca žena v posteli
Počas spánku sa nenechajte ničím vyrušovať, iba tak si naozaj dobre oddýchnete.

Čo robiť, ak sa mi nedá po tréningu zaspať?

Kvôli zvýšenému stresu a adrenalínu, môže byť niekedy problém zaspať pred dôležitou súťažou či pretekom. Vtedy skúste využiť alternatívne metódy, ako relaxačnú hudbu, teplý bylinkový čaj a podobne. Hlavne sa skúste upokojiť, spánok je najlacnejšiou a najúčinnejšou formou odpočinku, a preto by ho mali športovci využívať v čo najvyššej miere.

  • Komentáre

Pridať komentár

avatar
  Subscribe  
Oznamovať
  • Podobné články
0
Strava Zdravie Výživa

Jesenné stravovacie tipy pre pevné zdravie

0
Tréning Zaujímavosti

Záťažové testy

0
Beh Zdravie Šport

Bežecké zranenie: bežecké koleno

Navigácia

Magazíny