Technika behu na lyžiach a zimná príprava na triatlon

Športovci, ktorí sa venujú letným športom ako cyklistika alebo triatlon, by si mali kondíciu udržiavať aj v zime. Telo tak pripravia na zátaž pred sezónou a počas nej. Výbornou aktivitou v exteriéri je beh na lyžiach. Realizovať sa dá na upravených tratiach alebo vo voľnom teréne.

Beh na lyžiach je komplexný šport, ktorý zaťažuje spodnú aj vrchnú časť tela. Je výborný na udržanie kondície a posilnenie celého tela. Pobyt na horách navyše pozitívne vplýva na telo i dušu. Keďže bežky praktizujeme zvyčajne v chladných podmienkach, je potrebné sa dobre obliecť, ale zase nie príliš. Ideálne je mať jednu alebo dve vrstvy podľa teploty. Vrch tela je potrebné chrániť vrstvou, ktorú neprefúkne.

Beh na lyžiach sa dá robiť viacerými technikami – najčastejšie sa spomína klasická technika a korčuľovanie. Každá z nich má svoje špecifiká a používajú sa pri nej rôzne lyže – bežky.

Bežky ako zimná príprava na triatlon
Pri behu na lyžiach je dôležitá technika aj vybavenie

Klasická technika

Klasická technika behu na lyžiach e tradičná technika, ktorá je spojená s počiatkami lyžiarskeho športu. Ma dlhú tradíciu a prešla množstvom zmien. Je charakteristická odrazom z plochy lyže a následným sklzom. Delíme ju na striedavý beh dvojdobový a súpažný beh jednodobý.

Striedavý beh dvojdobový

Ide o najpoužívanejší spôsob behu na lyžiach. Používa sa vo všetkých snehových a terénnych podmienkach, na rovine a v miernych stúpaniach. Pri tejto technike sa strieda práca paží a nôh. Pohyb je striedavý a rôznostranný, a teda paže pracujú každá zvlášť a opačne ako nohy. Sklz po lyži je vždy v opornom postoji na jednej nohe. Výsledkom je pravidelné striedanie odrazu a sklzu na jednej lyži.

Medzi základné prvky používané v tejto technike patrí:

  • príprava na odraz,
  • odraz,
  • sklz,
  • švihová práca nohami,
  • odpichnutie palicami,
  • prenášanie hmotnosti tela,
  • nastavenie trupu a
  • jazda v sklze.

Súpažný beh jednodobý a prostý

Beh súpažný používame na rovine alebo v miernom klesaní. Slúži na udržanie rýchlosti v miernych zjazdoch a na zrýchľovanie jazdy. Súpažný beh jednoduchý je založený na odraze paličkami bez odrazu nohy. Pri súpažnom behu jednodobom  nadväzuje na odraz nohy odpich obidvomi paličkami. Sklz je v opornom postoji na jednej nohe.

Medzi základné prvky používané v tejto technike patrí:

  • príprava na odraz,
  • odraz,
  • sklz,
  • odpichnutie palicami,
  • švihová práca nohami,
  • nastavenie trupu a
  • jazda v sklze.
Na bežkách si oddýchnete aj zašportujete
Bežky sú skvelou zimnou aktivitou a zároveň vás pripravia na novú sezónu

Korčuliarska technika

Základným princípom tejto techniky je odraz z hrany lyže. Pri tejto technike je nevyhnutné mať hladkú sklznicu lyže a topánky prispôsobené na túto techniku. Lyže na korčuľovanie  (skating) sú o 10 – 20 cm kratšie a palice o 10 – 15 cm dlhšie. Obuv je vyššia a techniku je možné realizovať len na upravenej trati.

Korčuliarsku techniku je možné realizovať vo viacerých štýloch – obojstranné korčuľovanie dvojdobé, obojstranné korčuľovanie jednodobé, obojstranné korčuľovanie striedavé, obojstranné korčuľovanie jednoduché, jednostranné korčuľovanie.

Medzi základné prvky používané v tejto technike patrí:

  • príprava na odraz,
  • odraz z vnútornej hrany lyže,
  • prenášanie váhy tela zo strany na stranu,
  • sklz po jednej nohe,
  • odpichnutie palicami.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Beh Zdravie Šport

Zápal plantárnej fascie (päty)

0
Strava Bielkoviny Recepty Výživa

Raňajkový pohár s tvarohom a ananásom

0
Turistika a chôdza Zdravie

Polhodina chôdze denne vás urobí šťastnejšími

Navigácia

Magazíny