Vyhýbate sa laktóze? Vyrobte si domáce rastlinné (ne)mlieka

Rastlinné mlieka sa v súčasnosti tešia veľkej obľube nielen z radov ľudí s laktózovou intoleranciou a vegánov, ale aj od ľudí, ktorí dbajú na vyváženú stravu bohatú na vitamíny, minerály a ktorí obmedzujú príjem živočíšnych produktov. Pripraviť si vlastné orieškové alebo obilninové mlieko pritom nie je vôbec náročné.

Rastlinné mlieka používajte rovnako ako klasické kravské mlieko. Pripraviť si s ním môžete raňajkové smoothies, koktejly, pudingy, cereálne či zeleninové kaše, použite ich do kávy, dezertov, na prípravu polievok aj do omáčok. Podľa typu mlieka dodáte jedlu aj novú chuť – orieškovú, obilninovú, ovsenú, akú si len zvolíte.

Orechové mlieko
Rastlinné (ne)mlieka sú výborným doplnkom vyváženej stravy vhodnej aj pre športovcov.

Ako pripraviť rastlinné (ne)mlieka

Dôležitým krokom pri príprave rastlinného mlieka je nechať orechy, obilniny, semiačka alebo ovsené vločky odstáť namočené vo vode, aby sa v nich naštartoval proces klíčenia, ktorý so sebou prináša množstvo pozitívnych účinkov a tiež to uľahčí prácu pri mixovaní. Vedeli ste, že oriešky by ste aj pred jedením mali nechať napučať vo vode? Okrem toho, že sa v nich zvýšia nutričné hodnoty sú takéto oriešky ľahšie stráviteľné. Namáčanie pomáha zredukovať obsah kyseliny fytovej v orieškoch a obilninách, ktorá brzdí vstrebávanie dôležitých minerálov a ochudobňuje tak naše telo o vápnik, zinok a železo.

Príprava rastlinného mlieka je veľmi jednoduchá. Či už ste nechali cez noc napučať ovsené vločky, orechy alebo semiačka (tekvicové, sezamové, slnečnicové a pod.), príprava je rovnaká. Vodu, v ktorej v noci odpočívali zlejte, vločky, orechy, semiačka dajte do mixéra, zalejte vodou a riadne rozmixujte. Preceďte cez plátno a mlieko je hotové. Pri obilninových mliekach je potrebné, aby obilniny (ryža, ovos, pšeno) najskôr naklíčili, čo trvá asi 3 dni. Inak je príprava rovnaká ako pri ostatných rastlinných mliekach. V článku ďalej nájdete presný postup prípravy mandľového mlieka.

Raňajková kaša s orieškami
Pripravte si chutné a výživné raňajky s orechovým mliekom.

Recept na mandľové mlieko (asi 0,75 l)

Mandľové mlieko neobsahuje cholesterol, čo v kombinácii s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín, ktoré znižujú zlý cholesterol, pomáha správnemu fungovaniu vášho srdca. Okrem toho, obsahuje štyrikrát menej kalórií ako plnotučné kravské mlieko, nájdete v ňom takmer dvojnásobok vápnika (v porovnaní s kravským mliekom) a žiadne nezdravé tuky. Pre športovcov je dôležitý riboflavín (vitamín B2), ktorý pomáha zvyšovať svalovú silu, podporuje tvorbu červených krviniek a pomáha uvoľňovať energiu z proteínov. V jednom hrnčeku mandľového mlieka prijmete aj 2 g bielkovín.

Mandle odstáte vo vode
Mandle po namočení krásne zväčšia svoj objem a dajú sa ľahko ošúpať. Pre prípravu mandľového mlieka však nie je potrebné, aby ste orechy zbavovali šupky.

Budete potrebovať

  • 1 hrnček celých mandlí (asi 115 g)
  • 3 hrnčeky teplej vody + ďalšia voda na namáčanie
  • štipka morskej soli
  • 1 lyžica kokosového cukru alebo javorového sirupu – nemusí byť
  • mixér a jemné plátno na cedenie

Postup

Mandle zalejte vodou a nechajte niekoľko hodín (ideálne cez noc) napučať. Vodu, v ktorej boli mandle namáčané vylejte, mandle prepláchnite a vložte do mixéra. Pridajte 3 hrnčeky teplej vody, pridajte štipku soli a ak chcete mlieko osladiť, pridajte cukor alebo iné sladidlo.

Zapnite mixér na plné obrátky a mixujte pár minút pokiaľ sa mandle úplne nerozmixujú a cukor nerozpustí. Preceďte cez jemné plátno, poriadne vyžmýkajte a preložte do sklenenej fľaše. Rovnakým spôsobom si pripravíte akékoľvek iné orechové mlieko. Mandle vymeňte za lieskové, vlašské, para orechy a postupujte rovnako.

Skladujte v chladničke, spotrebujte do 3 – 5 dní.

Cedenie mlieka cez plátno
Rozmixované mlieko dôkladne preseďte cez jemné plátno. Mandľovú hmotu, ktorá vám po cedení ostane, použite na prípravu muffinov, koláčov, alebo si ju pridajte do raňajkovej kaše.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Strava Na chudnutie Zdravie Výživa

Ako nepribrať cez Vianoce?

0
Beh Zdravie Regenerácia Šport Zaujímavosti

Zranenia pri športe – prečo vznikajú a ako ich liečiť

0
Recepty

Ľahký zapekaný losos

Navigácia

Magazíny