Ak vám nechutí zelenina, máme pre vás tip – vyskúšajte smoothies

Určite ste už počuli o najnovšom zázraku menom zelený smoothie. Možno ste ho hneď utekali vyskúšať, ale možno ste si povedali, že je to určite len ďalšia senzácia, ktorá nebude mať dlhú životnosť. Že pre istotu zostanete pri overených kombináciách a potravinách, lebo keby ste mali skúšať každú novinku v oblasti stravovania, tak ani nič iné nerobíte. Bolo vaše rozhodnutie správne? Čítajte.

Nápoje z ovocia a zeleniny

Ak sa vám nechce odchádzať na iné stránky a rozmýšľate, prečo vôbec spomínam niečo, o čom potom nechcem nič napísať, prečítajte si toto krátke zhrnutie. Hoci na otázku z úvodu vraj treba odpovedať až na konci článku, ja vás prekvapím a odpoviem hneď. Nebolo. Zelené nápoje smoothies sú úžasné.

Zelené smoothies sú husté nápoje z ovocia, vody a zelenej listovej zeleniny, prípadne aj z niečoho extra na vylepšenie chuti a výživovej hodnoty (napr. semienka, orechy, a pod.). Pripravujú sa v stolnom mixéri, pričom platí, že čím silnejší mixér, tým lepší nápoj. Mixujú sa vcelku, so šupkou a dokonca aj s jadrovníkmi (napríklad z jabĺk), ale tu si treba dať pozor na pôvod použitého ovocia. V jadierkach sa totiž všetko ukladá – dobré aj zlé.

Na rozdiel od čerstvých štiav smoothie nemusíte cediť. Práve naopak, ak by ste ho scedili, pripravili by ste sa o to najdôležitejšie – množstvo vlákniny z ovocia a zelených listov.

Smoothie z ovocia a zeleniny
Smoothie z ovocia a zeleniny

Zdravé, rýchle a podporia aj chudnutie

Spomeniem len základné dôvody. Keď začnete, určite objavíte aj ďalšie.

  • Majú vysokú výživovú hodnotu. Získate z nich výživové látky v koncentrovanej podobe a v oveľa väčšom množstve, ako keby ste zeleninu a ovocie jedli v celku. Vitamíny, minerály, kyselina listová, sacharidy, dokonca aj bielkoviny a tuky. Obsiahnuté výživové látky sú pre telo navyše omnoho dostupnejšie (keďže suroviny sú rozmixované).
  • Nerozhádžu krvný cukor. Mixovanie v porovnaní s odšťavovaním neodstráni vlákninu. Získavate teda plnohodnotné jedlo s obsahom sacharidov, bielkovín, vlákniny a (ak použijete napríklad aj avokádo alebo semienka) dokonca aj tukov. Vláknina „rozriedi“ glykemický index použitého ovocia a cukor sa tak do krvi vyplavuje pomalšie. Vy tak nebudete pociťovať výkyvy nálad, návaly hladu a malátnosť v dôsledku veľkého množstva cukru v krvi.
  • Necítiť v nich horkosť a trpkosť zelených listov. Tie najzdravšie veci sú často neveľmi chutné. Nič proti listovej zelenine, ale ja osobne jej horkú a trpkú chuť vo veľkých množstvách veľmi neobľubujem. Neviem si predstaviť, že by som si každý deň dala zopár misiek surového špenátu, kelu, mangoldu, brokolice, zelerových listov či kapusty, ani nehovoriac o kadejakých divorastúcich jedlých burinách, lebo aj tie sa do smoothie môžu pridávať. Tam však tú chuť  necítite, prerazí ju sladkosť ovocia.
  • Príprava je jednoduchá, rýchla a lacná. Kúpiť (alebo ešte lepšie – natrhať), umyť, narezať, rozmixovať, vypiť. V chladničke vydržia celý deň, niektoré sú dokonca dobré aj na druhý deň ráno, iné trochu zhnednú. Údajne to závisí od množstva vlákniny. Ak ich necháme až do druhého dňa, ich výživová hodnota, samozrejme, trochu klesne.

No a takto by som mohla pokračovať dozajtra 🙂

Špenát a zelený smoothie
Chuť špenátu v ňom vôbec necítiť

Môj obľúbený recept

2 šálky mladého špenátu

2 šálky vody

2 šálky nakrájaných jabĺk

1 šálka roztlačeného banánu

Najprv rozmixujte špenát vo vode. Pridajte jablká, znova premixujte. Nakoniec do mixéra hoďte aj banán a vymixujte úplne dohladka. Z tejto dávky získate asi 1,5 l hotového smoothie.

Komu sa máli, môže pridať aj semienka, konopný proteín alebo mrazené bobule.

Tipy na záver

  1. Pomer surovín pri tvorbe vlastných receptov – 2 šálky nahusto natlačených zelených prísad (listy, špenát, brokolica, …), 2 šálky vody a 2 šálky tvrdšieho ovocia a 1 šálka mäkšieho ovocia (napr. banán, broskyňa, …).
  2. Základný postup – najprv rozmixujte zelené suroviny s vodou, potom pridajte tvrdšie ovocie (napr. jablká, hrušky, …) a znova premixujte, nakoniec pridajte aj mäkšie ovocie a vymixujte dohladka.
  3. Najlepšie je piť ich na prázdny žalúdok. Iné potraviny jedzte, až keď znova pocítite hlad.
  4. Pri pravidelnej konzumácii  ich pite cez slamku, aby ste si nepoškodili sklovinu.

Nabudúce sa dozviete, či je zelený smoothie vhodný aj pre športovcov.

  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Tréning Výživa

Výpočet kalórií pre športovcov

0
Bielkoviny Recepty

7 receptov na úžasné proteínové tyčinky

0
Zdravie Zaujímavosti

Enzým, ktorý rozbehne metabolizmus podobne ako šport

Navigácia

Magazíny