Prečo je pitný režim dôležitý

Voda je základom ľudského organizmu. Tvorí viac ako polovicu celkovej váhy každého človeka, pričom ľudia pevnejšieho vzrastu majú v tele viac vody než štíhlejší ľudia. Preto sa obézni ľudia veľa potia a sú smädní častejšie ako štíhli. Samozrejme, záleží aj na aktivite človeka.

Tekutiny, ktoré vylúčime, musíme neustále dopĺňať. Inak riskujeme tvorbu abnormálnych hustých roztokov, ktoré môžu byť zdrojom rôznych chorôb a ťažkostí. Voda tvorí viac ako 90 % krvi, 70 % svalstva, 90 % mozgu, nachádza sa v tráviacich šťavách, v orgánoch, v lymfe a dokonca aj v kostiach. Naše telo potrebuje pravidelný príjem vody pre správne fungovanie.

Voda je základom života

Človek dokáže vydržať bez jedla aj niekoľko týždňov, ale bez vody nevydrží ani pár dní. Prečo? Voda vytvára napätie buniek a štruktúru tkanív, je prostredím zdravého metabolizmu a základom všetkých chemických reakcií v našom tele. Prúdením vody sa v tele prenášajú živiny z jedného miesta na druhé, ale aj vynášajú škodliviny z tela von. Vďaka potrebnému množstvu tekutín v tele sa náš organizmus neprehreje alebo nepodchladí, keďže telo si pomocou vody udržiava svoju stálu teplotu. Počas choroby by sa malo prijímať oveľa väčšie množstvo tekutín než v zdravom stave. Tento vyšší prílev vody sa následne kompenzuje potením.

Pitný režim v lete
Voda a rehydratácia

Koľko vody by ste mali vypiť každý deň?

Dospelý jedinec by mal za deň vypiť minimálne 1,5 litra tekutín, optimálny počet je 6 až 8 pohárov vody alebo inej vhodnej tekutiny. Počas horúcich dní alebo pri fyzicky náročnej práci sa odporúča tento optimálny prísun tekutín zvyšovať, pretože človek vtedy vylučuje množstvo vody zvýšeným potením. Vodu dostávame do tela i tekutejšou stravou – hlavne šťavnatým ovocím alebo mäkkou zeleninou ako napríklad paradajkami.

Kedy ale môžeme piť? Stále? Jednorázovo? Tak ako pri prijímaní stravy, aj pri pitnom režime platí pravidelnosť. Piť by sme mali pravidelne. Nie je však vhodné piť počas jedla, čiže zapíjať hlty potravy glgmi vody. Nepriaznivo to ovplyvňuje fungovanie tráviacej sústavy. Nadbytočná voda prepláchne žalúdok tak, že do ďalšieho tráviaceho ústrojenstva posunie aj nestrávenú potravu. To isté platí aj po nadmernom požití tekutín hneď po jedle. Vodu by sme mali prijímať počas dňa medzi jednotlivými jedlami. Začneme ranným príjmom tekutiny na lačno (viac ako pohár vody), pokračujeme po raňajkách, desiatej, obede, desiatej, večeri a posledný glg vody vypijeme pred spaním.

Minerálna voda
Kedy piť minerálnu vodu

Aké nápoje sú najvhodnejšie?

Čím je nápoj redší a chladnejší, tým sa má piť v menších dávkach a častejšie. Chladnejším nápojom avšak nemyslíme nápoje ľadové, ktoré sa do krvného obehu nedokážu dostať. Ľadový nápoj sa musí predtým dostatočne ohriať, čo vcelku zaťažuje sliznice pažeráka a žalúdka, preto je na hasenie smädu nevhodný. Prinesie len krátkodobé osvieženie bez skutočného hydratačného účinku. Ľadové koktaily by mali byť len pochúťkou a nie základom pitného režimu.

Najvhodnejšie tekutinou je samozrejme stolová voda a minerálka s nižším obsahom sodíka. Najhoršou možnosťou sú sladené a farbené limonády, ktoré obsahujú zbytočne veľa cukru a chemických látok. Tieto nápoje vášmu organizmu nepomôžu, skôr ho zaťažia.

Správny pitný režim je súčasťou regenerácie síl, preto včasné podávanie a vhodný výber tekutín ovplyvňuje tréningový efekt. Nevyhnutné je piť pred tréningom, počas tréningu a samozrejme aj po ňom. Pri tréningu je potrebné vypiť každých 10 – 20 min 0,1 až 0,2 l tekutín – aj bez pocitu smädu! Nikdy sa nesmie čakať na pocit smädu. Medzi tréningami je možné piť iontové nápoje, ovocné a bylinné čaje, nesýtené minerálne vody, ovocné šťavy. Odporúčané je vyhnúť sa sladkým, studeným a sýteným nápojom, ktoré obsahujú len prázdne kalórie.

Ako rozpoznať dehydratáciu?

To, či prijímame optimálne množstvo tekutín, môžeme zistiť pozorovaním svojho moču. Možno to znie trochu rozpačito, ale je to v celku jednoduchý a vždy platný spôsob zisťovania množstva prijatej vody. Moč by mal byť svetlý až bezfarebný. Ak je tmavší alebo dokonca až žltý, človek je dehydrovaný, pretože prijal málo vody. Dehydratácia spôsobuje bolesti hlavy, zažívacie a vylučovacie ťažkosti, zápchu a iné mnohokrát aj závažné ťažkosti. Piť sa jednoducho musí.

  • Komentáre

Pridať komentár

avatar
  Subscribe  
Oznamovať
  • Podobné články
2
Strava Vitamíny a minerály Bielkoviny Tuky Zdravie Výživa

Dôvody zlyhania pri prechode na nízkosacharidovú životosprávu

0
Novinky Zdravie Regenerácia Výživa Zaujímavosti

Prečo je pitný režim dôležitý

0
Recepty Výživa

Alternatívy k pečivu na obed

Navigácia

Magazíny