Výživové fakty o ovocí a zelenine

Asi viete, že vaša strava by mala obsahovať dostatok ovocia a zeleniny. Prečo je to tak? Ktoré druhy ovocia a zeleniny by ste mali konzumovať a ktoré, naopak, radšej nie?

Vláknina, vitamíny a skvelá chuť

Existuje množstvo dôvodov, prečo do svojej stravy zaradiť dostatok ovocia a zeleniny. Tu sú niektoré z nich:

  • Prirodzene nízka energetická hodnota – ovocie a zelenina majú prirodzene nízky obsah kalórií a zasýtia vás bez toho, aby neprimerane navýšili váš energetický príjem.
  • Vysoký obsah mikroživín – obsahujú množstvo vitamínov, minerálov a stopových prvkov, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu. Ani obsah antioxidantov nie je zanedbateľný.
  • Vysoký obsah vlákniny – vláknina je nevyhnutná pre správne fungovanie tráviacej sústavy a metabolizmu a pomáha pri udržiavaní stabilnej hladiny krvného cukru.
  • Prevencia ochorení – ovocie a zelenina majú pozitívny vplyv na mnohé časti organizmu, pomôžu s prevenciou problémov so zrakom, s trávením, so srdcovo-cievnym systémom či krvným tlakom.
  • Chuť – v neposlednom rade skvele chutia a oživia jednotvárny jedálny lístok.
Spôsoby prípravy zeleniny
Zelenina sa dá pripraviť na množstvo spôsobov a výborne doplní mäso a ryby

Všetkého veľa škodí

Na druhej strane však netreba zabúdať na to, že kľúčom k zdraviu je umiernenosť. To platí aj v prípade ovocia a zeleniny:

  • Príliš veľa ovocia môže spôsobiť nadúvanie – spôsobuje to hlavne vysoký obsah fruktózy, čiže ovocného cukru.
  • Tráviace problémy – vysoký obsah vlákniny v zelenine môže pri jej prehnanej konzumácii spôsobovať rôzne tráviace problémy od nadúvania až po zhoršené príznaky syndrómu dráždivého čreva alebo Crohnovej choroby.
  • Ovocie môže spomaľovať chudnutie – vinníkom je znova fruktóza, ktorá môže spôsobovať výkyvy v hladine krvného cukru a viesť k tvorbe tukových zásob namiesto chudnutia. Ovocie však okrem nej obsahuje aj množstvo vody a vlákniny, preto tento problém nie je až taký vážny.
  • Príliš veľa zeleniny z čeľade ľuľkovitých (paprika, paradajky, baklažán, …) môže spôsobovať hromadenie toxínov v organizme.

Ktoré druhy si vyberať?

Ovocie

Zamerajte sa hlavne na ovocie s nízkym (v neobmedzenom množstve) alebo stredným (s mierou) glykemickým indexom (do 70), napr.:

  • ananás,
  • banány,
  • broskyne,
  • čerešne,
  • figy,
  • grepy,
  • hrozno,
  • hrušky,
  • jahody,
  • jablká,
  • kiwi,
  • mango,
  • marhule,
  • melón,
  • drobné bobuľové ovocie,
  • slivky,
  • pomaranče.

Overujte si pôvod ovocia a zamerajte sa hlavne na kvalitné plodiny. Striedajte ovocie podľa farby – každá farba naznačuje obsah iných živín. Jedna porcia by mala byť zhruba vo veľkosti vašej dlane.

Zelenina

Vyberajte si kvalitnú zeleninu s overeným pôvodom. Zeleninu z čeľade ľuľkovitých (paradajky, paprika, baklažán,…) konzumujte s mierou. Nespoliehajte sa len len na zeleninu v surovom stave, k dispozícii máte množstvo úpravvarenie, dusenie, pečenie, grilovanie, fermentovanie či naparovanie. Doprajte si tmavozelenú listovú zeleninu v surovom stave, obsahuje veľa zdraviu prospešných látok. Podobne ako v prípade ovocia, aj pri zelenina by mala mať jedna porcia veľkosť dlane.

Obmieňajte farbu a druh konzumovanej zeleniny, možnosti sú skutočne pestré:

  • kel, mangold, rukola, rôzne druhy šalátu, špenát, karfiol, kaleráb, brokolica, čínska kapusta, ružičkový kel, kapusta, čakanka,
  • cibuľa, cesnak, pažítka, pór,
  • mrkva, petržlen, reďkovka, chren, čierny koreň, cvikla,
  • uhorka, paradajka, paprika, patizón, tekvica, cuketa.

V prípade ovocia aj zeleniny platí, že najlepšie je konzumovať plodiny, ktoré sú práve v sezóne.

  • Komentáre

Pridať komentár

1 Komentár na "Výživové fakty o ovocí a zelenine"

Oznamovať
avatar
Zoradiť podľa:   najnovšie | najstaršie | najhlasovanejšie
daniel
Hosť

Dobrý deň,

chcem sa spýtať , ktoré ovocie resp. zelenina je sezónna v zime? ďakujem

wpDiscuz
  • Podobné články
0
Tréning Regenerácia

Tréningové voľno

0
Recepty Výživa

Recepty na letné jedlá, ktoré vás zaručene ochladia

0
Turistika a chôdza Zdravie

Polhodina chôdze denne vás urobí šťastnejšími

Navigácia

Magazíny