11 druhov orechov alebo super zdravé zobanie

Vedeli ste, že orechy obsahujú vysoké množstvo vápnika? Okrem neho však aj množstvo iných dôležitých minerálnych látok. Prečítajte si, prečo by ste mali orechy zaradiť do svojho jedálnička.

V orechoch nájdeme aj zinok a selén, ktoré sú dôležité pre fungovanie imunity, síru, ktorá podporuje metabolizmus a detoxikáciu, či vysoký podiel železa. Zanedbateľný nie je ani obsah vitamínov, najmä E, A, D, F a skupiny B. Čerstvé orechy obsahujú aj „céčko“.

Orechy bývajú často zavrhované kvôli vysokému obsahu tukov, lenže práve tie z nich robia veľmi zdravú potravinu. Obsahujú totiž vysoký podiel esenciálnych mastných kyselín, ktoré pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu a lipidov v krvi. Priaznivý vplyv orechov na srdce bol preukázaný mnohými epidemiologickými štúdiami, pri pravidelnej konzumácii napríklad až o štvrtinu znižujú riziko infarktu.

Orechy
Časté jedenie orechov je prospešné pre vaše zdravie.

Orechy sú tiež zdrojom kvalitných a dobre stráviteľných bielkovín. V priemere ich obsahujú 16 % (niektoré druhy až 30 %), a hoci ide o potravinu rastlinného pôvodu, nájdeme v nej všetky esenciálne aminokyseliny.

Najvyšší obsah živín majú orechy čerstvé, skladovaním (najmä nesprávnym) ich podiel klesá. Vyššiu kvalitu majú orechy skladované v škrupine. Vhodné nie sú pražené orechy – dramaticky v nich klesá podiel nenasýtených mastných kyselín a niektorých vitamínov.

1. Lieskové oriešky

ľahko stráviteľné, obsahujú fosfor, horčík, vápnik, draslík, železo, meď, hojnosť vitamínu E a bielkovín. Majú priaznivý vplyv na srdce a cievy, podporujú regeneráciu po záťaži a pomáhajú pri vyčerpaní.

2. Makadamiové orechy

Sú zrejme najtučnejšie zo všetkých orechov (až 80 % tuku). Tieto orechy majú najvyšší podiel tuku, ale tento tuk je takzvaný „dobrý“ tuk a odstraňuje ten zlý tuk (vysoký cholesterol). Obsahujú však veľké množstvo esenciálnych mastných kyselín, vitamínov E, A a B, selénu a zinku.

3. Pekanové orechy

Plod podobný vlašskému orechu je skvelým zdrojom nenasýtených mastných kyselín, vitamínov A, B, draslíka, vápnika, fosforu a železa. Má pozitívny vplyv na srdce a protirakovinové účinky.

Pekanové orechy
Podporujú a urýchľujú trávenie a odstraňujú z tela cholesterol.

4. Vlašské orechy

Sú bohaté na vitamíny E a B, železo, zinok, selén a nenasýtené mastné kyseliny vrátane omega-3. Výrazný je najmä ich priaznivý vplyv na srdce a cievy. Rovnako znižujú hladinu cholesterolu, obmedzujú oxidačné procesy v cievach a pôsobia protizápalovo, navyše obsahujú aminokyselinu arginín, ktorá udržiava pružnosť ciev. Vlašské orechy tiež podporujú vývoj a funkciu mozgu i celej nervovej sústavy.

5. Arašidy

Plody podzemnice olejnej majú vysoký obsah tuku a sú bohaté na bielkoviny, vitamíny E a B. Tak ako všetko ostatné, aj pri arašidoch platí, že by sa mali konzumovať s mierou. Doplňte si zásoby arašidov a presvedčte sa o ich pozitívnych účinkoch na vlastnej koži.

6. Kešu

skvelým zdrojom horčíka, zinku, železa, vitamínov B a E, bielkovín (20 %) a nenasýtených mastných kyselín. Obsahujú aj značný podiel sacharidov (25 %), takže rýchlo dodajú energiu. Podporujú rast buniek, správnu funkciu očí a odporúčajú sa pri reumatických ťažkostiach.

Kešu
Kešu orechy majú pozitívne účinky na naše telo naprieč celým organizmom.

7. Para orechy

Patria medzi najbohatšie zdroje selénu, antioxidantu, ktorý povzbudzuje činnosť protilátok imunitného systému. Ďalej v nich nájdeme horčík, vápnik, železo, zinok, hojnosť vitamínu E a bielkoviny. Pôsobí protizápalovo, protivírusovo, protinádorovo, majú priaznivý vplyv na srdce a pomáhajú zmierniť stavy stresu a depresiou.

8. Kokos

Dužina tohto orecha je bohatá na vápnik, proteíny a vlákninu, kokosové mlieko je výdatným zdrojom draslíka a vitamínov B a C. Konzumáciou tohto plodu si teda nielen pochutíte, či zlepšíte zdravie, ale zároveň urobíte niečo aj pre svoj krajší výzor.

9. Pistácie

Sú bohaté na vitamíny A, B, E, železo, meď, selén a zinok. Majú výrazné antioxidačné účinky a pôsobia protinádorovo. Zvýšená konzumácia pistáciových orieškov Vám pomôže zvýšiť aj príjem vlákniny, ktorá pomáha znížiť riziko vzniku srdcových ochorení a cukrovky.

10. Mandle

Majú viac vápnika ako mlieko a sú veľmi bohaté aj na horčík, železo, selén, zinok, vitamíny A, B1, E, F a H, nenasýtené mastné kyseliny, bielkoviny a vlákninu. Upokojujú nervovú sústavu, prospievajú srdcu, pôsobia antioxidačne, protizápalovo, protivírusovo a protinádorovo.

Mandle
Mandle vám pomôžu dodať presne to, čo vaše telo potrebuje.

Skvelým produktom je mandľové mlieko. Obsahuje totiž obdobné množstvo dôležitých živín ako kravské mlieko (iba menej vitamínu B6), neobsahuje cholesterol ani laktózu a nespôsobuje nadúvanie či iné tráviace ťažkosti. Pre svoju ľahkú stráviteľnosť je vhodné ako regeneračný nápoj po záťaži.

11. Píniové oriešky

Jadrá borovice pínie sú vhodnou súčasťou športovej výživy najmä pre vysoký obsah kvalitných bielkovín – až 31 %. Vďaka 12 % obsahu sacharidov sú aj rýchlym zdrojom energie.

  • Komentáre

Pridať komentár

avatar
  Subscribe  
Oznamovať
  • Podobné články
0
Strava Tuky Zdravie Výživa

Všestranný kokosový olej

0
Beh Cyklistika Fitness a cvičenie Plávanie Ostatné Šport Motivácia

Energia, zábava a kondícia v jednom

0
Cyklistika Tréning Šport

Jarná cyklistická príprava

Navigácia

Magazíny