Minerálne látky v potravinách, ktoré by ste nemali podceniť

Aj keď minerály tvoria len 3 až 4 percentá hmotnosti nášho tela, sú nevyhnutnou anorganickou zložkou ľudského života. Tvoria totiž značnú časť telových tekutín a nedajú sa nahradiť žiadnymi inými látkami. Pre dokonalé fungovanie všetkých biochemických procesov potrebuje človek cez 10 minerálov.

Sodík

Túto minerálnu látku mimobunkovej tekutiny prijímame prostredníctvom kuchynskej soli, odborne nazvanej chlorid sodný. Jeho najdôležitejšou funkciou je tvorba kyseliny chlorovodíkovej, ktorá sa vytvára v žalúdku a zaisťuje trávenie. Sodík pôsobí aj v tenkom čreve, kde vzniknutú tráveninu neutralizuje a v ostatných tkanivách, kde upravuje ich dráždivosť. Tiež ničí škodliviny kyslých produktov, ktoré v nadmernom množstve pôsobí toxicky.

Morská soľ
Pozitívne ovplyvňuje činnosť svalstva a nervstva.

Chlorid sodný je zároveň aj pochutinou, ktorú vnímame chuťovými pohárikmi. V lete a pri nadmernom potení uniká z tela väčšie množstvo soli, preto by sme jej mali konzumovať o trochu viac. Naopak, soli sa zriekame pri chorobách s nadmerným hromadením tekutiny v tele. Nedostatok sodíka spôsobuje kŕče svalov, dehydratáciu, vracanie a jeho nadbytok vedie k tvorbe opuchov, vysokého krvného tlaku a k upchávaniu ciev.

Draslík

Je to najdôležitejší anorganický prvok vnútrobunkovej tekutiny. Vyrovnáva vplyvy sodíka a vápnika. Kým sodík zadržiava vodu v tele, draslík ju uvoľňuje, pretože vytláča sodík z tkanív. Jeho úloha spočíva v udržiavaní rovnováhy tekutín v bunkách, tkanivách a v udržiavaní správneho srdcového rytmu. Potrebuje ho aj nervová sústava, pretože pomáha šíriť nervové vzruchy, ktoré sú základom činnosti svalstva a iných orgánov. Draslík nás denne ochráni pred apatiou, slabosťou, nadmerným smädom alebo srdcovými a dýchacími ťažkosťami. Nadmerný prísun draslíka je rovnako škodlivý ako jeho nedostatok. Môže spôsobiť letargiu, ochrnutie, spomalený tep alebo zlyhanie srdcovej činnosti. Nájdeme ho v strukovinách, kaleráb, zemiakoch, ovocí, hrozne, kapusta, hovädzom mäse. Dostatok draslíka obsahujú aj orechy, semienka, banány, paradajky, celozrnné obilniny a pomaranča.

Vápnik

99 % vápnika sa nachádza v kostiach a zuboch. Vápnik zabezpečuje aj normálnu zrážanlivosť krvi, udržuje priepustnosť bunkových blán a správnu nervovú a kardiovaskulárnu činnosť. Zúčastňuje sa na stavbe a činnosti buniek ale ochraňuje aj organizmus pred artritídou, reumatizmom a osteoporózou.

Mlieko
Na prísun vápnika by mali dbať najmä tehotné ženy, ženy v prechode a deti.

Jeho nedostatok môže postihovať deti v podobe krivice a u dospelých vyvoláva svalové kŕče, bolesti kostí alebo poškodenú chrbticu. Týmto problémom sa vyhneme konzumáciou vápnika, ktorý nájdeme najmä v mlieku a mliečnych výrobkoch, vo vaječnom žĺtku, listovej zelenine, strukovinách, v zeleri, reďkovke či v mrkve.

Fosfor

Až 80 % všetkého fosforu v ľudskom tele je spolu s vápnikom základom zloženia zubov a kostí a 10 % fosforu sa viaže s bielkovinami. Zúčastňuje sa však aj množstvo procesov organizmu, napríklad pri trávení a premene látok. Keďže fosfor spolupracuje s vápnikom, je nutný rovnovážny pomer ich množstva v tele. Možnú nerovnováhu spôsobuje stravovanie sa tučnými jedlami, ktoré majú v sebe veľa fosforu a málo vápnika. Fosfor obsahujú mnohé rastlinné a živočíšne potraviny – ryby, mlieko, mäso, obilniny, zemiaky, orechy, strukoviny, kapusta, šalát.

Železo

Bez železa by sme nemohli dýchať. Je totiž nevyhnutnosťou pri tvorbe červeného farbiva, hemoglobínu, ktoré viaže, rozvádza a uvoľňuje kyslík. Je tiež základnou časťou dýchacích enzýmov. Skladiskom železa je pečeň, slezina a kostná dreň. Železo pomáha premieňať provitamín betakarotén na aktívny vitamín A. Nedostatok tejto minerálne látky sa dostaví rýchlo, a to vo forme dušnosti a chudokrvnosti. Železo, sa nachádza najmä v mäse, vnútornostiach, vaječnom žĺtku, listovej zelenine, strukovinách, šaláte, špenáte, ovsených vločkách či v mrkve.

Mäso
Mäso obsahuje veľa železa, ktorý je dôležitý pre správne fungovanie organizmu.

Mangán

Zaisťuje syntézu spojivového tkaniva, tvorbu hormónov štítnej žľazy, cholesterolu a inzulínu. Mangán nájdeme v orechoch, nelúpanej ryži, obilninách a strukovinách.

Chlór

Sprevádza sodík a podieľa sa na výmene vody a tvorbe kyseliny chlorovodíkovej. Najviac chlóru sa sústreďuje v mozgovomiešnej tekutine a v tráviacich šťavách. Mliečne výrobky, morské plody a kuchynská soľ sú hlavnými zdrojmi chlóru.

Morské plody
Jedným zo zdrojov chlóru sú napríklad morské plody.

Meď

Spolu s mangánom a železom tkvie jeho hlavné úloha pri tvorbe krvi. Je aktívnou zložkou enzýmov, dôležitú úlohu hrá pri tkanivovom dýchaní, tvorbe pigmentu, šliach, chrupaviek a kostí. Ak sa chcete vyhnúť chudokrvnosti, konzumujte vnútornosti, strukoviny, ryby, listovú zeleninu, orechy, mäkkýše, huby a lesné plody.

Jód

Jeho hlavná funkcie je síce spätá s činnosťou štítnej žľazy, ale vyskytuje sa vo všetkých tkanivách ľudského tela. Nedostatok jódu má na svedomí poruchy štítnej žľazy. Jód sa spája najmä s morskými plodmi, ale možno ho získať aj z vajec, minerálnych vôd, zemiakov, z mäsa a mlieka voľne pasúcich sa zvierat.

Vajcia
Vajcia sú bohaté na rôzne dôležité látky.

Síra

Nachádza sa vo všetkých bunkách, v najvyššom množstve vo vlasoch, nechtoch a v pokožke. Je nevyhnutnou súčasťou produkcie bielkovinovej molekuly, inzulínu a vitamínu B. Viaže sa na bielkoviny, a tak je hojne obsiahnutá v mäse, vajciach a v strukovinách.

Horčík

Dôležitá súčasť kostí a zároveň dôležitá zložka pri prenose nervových vzruchov, funkcii svalov a pri vytváraní niekoľkých desiatok enzýmov. Horčík zabezpečuje normálne a plynulé fungovanie svalov a nervov. Taktiež pozitívne vplýva na imunitu, ktorá je pre mnohých športovcov kameňom úrazu. Obsahuje ho strava ako celozrnné pečivo, orechy, strukoviny a listová zelenina.

Orechy
Časté jedenie orechov je prospešné pre vaše zdravie.

Fluór

Ochraňuje chrup pred zubnými kazmi. Nie je životne nevyhnutný, ale podporuje ochranu kostí a zubov. Ak totiž strava, ktorú konzumujeme, voda, ktorú pijeme alebo zubná pasta obsahujú veľa fluóru, postihne naše zuby fluoróza, ktorá je sprevádzaná škvrnitými zuby a poškodenou sklovinou.

  • Komentáre

Pridať komentár

avatar
  Subscribe  
Oznamovať
  • Podobné články
0
Tréning Regenerácia

Tréningové voľno

0
Tréning Zdravie Výživa Zaujímavosti

Ako prežiť horúčavy a zostať produktívny

0
Strava Vitamíny a minerály Výživa

Skvelý zdroj výživy pre športovcov

Navigácia

Magazíny