Jablká plné chuti a výživy

Záhrady aj obchody sú na jeseň plné jabĺk. Toto ovocie je v našich končinách tradičnou potravinou a tvorí základ mnohých, hlavne sladkých, jedál. Ako ho čo najlepšie využiť pri snahe o zdravé stravovanie?

Sacharidy so stredným glykemickým indexom

Jablká, tak ako každé ovocie, sú z hľadiska obsahu makroživín sacharidovou potravinou. Obsahujú hlavne rýchly ovocný cukor, ten je však spomalený obsahom vlákniny v šupke. Ich glykemický index sa v závislosti od odrody, zrelosti a ďalších faktorov pohybuje v rozmedzí 36 – 50. Patria teda medzi potraviny so stredným GI a sú preto vhodnou súčasťou stravy.

Zdravá strava jablká
Jablká využijete aj pri príprave zdravých nápojov

Výživové hodnoty

Jablká ponúkajú množstvo rôznorodých živín, vďaka ktorým prospievajú tráveniu, pleti, imunite a dobrému spánku.

Jablko                                                                            Priemerné hodnoty na 100 g

Voda                                                                                    85,56 g

Kalórie (kcal)                                                                     52

Tuky                                                                                     0,2 g

Nasýtené tuky                                                                    0 g

Polynenasýtené tuky                                                        0,1 g

Mononenasýtené tuky                                                     0 g

Cholesterol                                                                          l 0 mg

Sodík                                                                                    1 mg

Draslík                                                                                 107 mg

Sacharidy                                                                             14 g

Vláknina                                                                              2,4 g

Cukor                                                                                    10 g

Bielkoviny                                                                            0,3 g

Vitamín A                                                                            54 IU

Vápnik                                                                                  6 mg

Vitamín D                                                                            0 IU

Kobalamín                                                                          0 µg

Kyselina L-askorbová                                                      4,6 mg

Železo                                                                                 0,1 mg

Vitamín B6                                                                         0 mg

Vitamín B1                                                                         0.017 mg

Vitamín B2                                                                         0.026 mg

Vitamín B3                                                                         0.091 mg

Vitamín B5                                                                         0.061 mg

Vitamín B6                                                                         0.041 mg

Vitamín B9                                                                          3 µg

Choline                                                                                 3.4 mg

Beta-karotén                                                                       27 µg

Vitamín E                                                                            0.18 mg

Vitamín K                                                                             2.2 µg

Horčík                                                                                  5 mg

Tipy na recepty

Jablká sú pri varení naozaj všestranné, využijete ich pri príprave raňajok, obeda, večere, dezertov aj zaváranín. Ak však chcete schudnúť, konzumujte ich len v doobedňajších hodinách, popoludní a večer sa skôr hodia bielkovinové potraviny so zeleninou.

Raňajky

  • Ovsená kaša s nastrúhaným jablkom a orechami.
  • Tradičné Bircherove müsli s jablkom a orechami.
  • Rýchle palacinky z jablkovej výživy s tvarohom.
  • Jablkovo-špenátový smoothie.

Obed

  • Jablká v župane.
  • Jablková žemľovka.

Večera

  • Jablká v župane bez múky (zapekané v bielkovom snehu a orechoch).
  • Sladká omeleta s jablkom, hrozienkami a škoricou.
  • Pečené jablká s orechami.
Zdravé jablkové mafiny
Možnosti prípravy jablkových koláčov a mafinov sú nekonečné

Dezert

  • Jablkovo-škoricové mafiny.
  • Chrumkavý jablkový koláč inak.
  • Rozpustené jabĺčka.

Zaváraniny

  • Jablková výživa.
  • Jablkový kompót.
  • Pečený jablkový čaj bez pridaného cukru.

Tipy na záver

  • Konzumujte jablká z kvalitného zdroja, najlepšie domáce a chemicky neošetrené.
  • Striedajte odrody a farby – každá farba naznačuje inú chuť a obsah mikroživín a cukru.
  • Môžete ich použiť aj pri starostlivosti o pleť – ak máte zapálenú vyrážku, potrite ju kúskom jablka.
  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Zdravie Regenerácia Výživa

Čo môžete robiť pre svoje zdravie každý deň

0
Strava Tuky Výživa

Zlé verzus dobré tuky a ich význam v strave

0
Recepty Výživa

Ako nahradiť pečivo na raňajky a desiatu?

Navigácia

Magazíny