Chôdza dobre doplní tréning

Chôdza je obľúbenou športovou aktivitou ľudí v každom veku. Chodiť môžu aj ľudia s rôznymi zdravotnými problémami. Čo však ponúka športovcom, ktorí sú zvyknutí na väčšiu záťaž? Môžu v nej nájsť doplnenie tréningu alebo je to len zábavka na voľný čas?

Chôdza je v prvom rade najprirodzenejším pohybom človeka – preto sa dá efektívne využívať na doplnenie náročnejších športových aktivít alebo ako samostatný tréning.

Vytrvalostný aj silový tréning

Chôdza je aeróbny tréning s nízkou intenzitou. Hodinou rýchlej chôdze spálite asi tretinu až polovicu kalórií v porovnaní s hodinou behu. Tento rozdiel platí aj pri spaľovaní po ukončení tréningu. V závislosti od terénu môže byť chôdza aj kvalitným silovým tréningom.  Kĺby však zaťažuje oveľa menej ako beh, preto predstavuje vhodné doplnenie iných foriem tréningu.

Športovci, ktorí sú zvyknutí na veľkú záťaž, ju môžu využiť aj počas voľných dní ako formu ľahkej regenerácie. Športovci, ktorí zatiaľ nie sú zvyknutí na veľkú záťaž, ju môžu využiť ako samostatný tréning.

Príprava na beh

Často sa využíva aj ako príprava na beh, či už v prípade úplných začiatočníkov alebo skúsených športovcov. Tí skúsení ju využívajú hlavne mimo hlavnej sezóny alebo keď sa chcú vrátiť k predchádzajúcej činnosti po zranení. Nezriedka je však aj pevnou súčasťou tréningu profesionálnych vytrvalostných bežcov.

Podobná technika chôdze a behu
Chôdza môže slúžiť ako príprava na beh

V tomto ohľade je jej najväčšou výhodou, že buduje vytrvalosť a silu bez toho, aby zaťažovala kĺby. Ďalšou výhodou je, že sa dá vykonávať kedykoľvek a kdekoľvek – v športovom svete je známy fakt, že preslávení vytrvalostní bežci z Kene celý život všade chodili pešo a práve to im pomohlo nenápadne vybudovať svoju svetoznámu odolnosť a vytrvalosť.

Severská chôdza

Severská alebo nordická chôdza je akousi nadstavbou klasickej chôdze bez pomôcok. Začala ako forma letného tréningu pre fínskych bežkárov a dnes je známa a využívaná po celom svete. Využívajú sa pri nej špeciálne paličky a čo sa týka energetického výdaja, je až o 40 % – 50 % efektívnejšia ako bežná chôdza – takto sa blíži k efektívnosti behu, no stále nezaťažuje kĺby. Vďaka paličkám sa pri nej zapájajú svaly celého tela, takže efektívne spája silový aj aeróbny tréning.

Nordická chôdza s paličkami
Severská chôdza je plnohodnotným tréningom

Power walking

Rýchla a dynamická forma chôdze. Kráča sa rýchlosťou asi 7 – 9 km/h (pre porovnanie – pri bežnej chôdzi kráčate rýchlosťou asi 4 – 5 km/h). Má svoje presné pravidlá a techniku a je akýmsi medzistupňom medzi chôdzou a pomalým behom. Má všetky výhody chôdze, nezaťažuje kĺby a zároveň spaľuje oveľa viac kalórií a lepšie rozvíja aeróbne zaťaženie. Používa rovnakú techniku ako bežná chôdza, kroky sú však kratšie a rýchlejšie, čo prispieva k zrýchleniu celkového tempa pohybu.

Power walking a rýchla chôdza
Power walking v mnohom pripomína rýchlu chôdzu

Technika

Pri akomkoľvek druhu chôdze (a vo všeobecnosti pri každom športe) je základným predpokladom úspechu správna technika. Základné pravidlá pri chôdzi sú:

  • kráčať vzpriamene,
  • jemne zaťahovať spodné brušné svaly – dochádza k spevneniu stredu tela a k aktivácii brušných a chrbtových svalov,
  • kráčať cez pätu a odrážať sa cez špičky prstov (postupné odvinutie chodidla od päty k špičke),
  • chodidlá nasmerovať do roviny a palce pred seba smerom dopredu,
  • koleno tiež nasmerovať dopredu, nie do strán,
  • dokončiť krok až na špičke chodidla (používať chodidlo ako kolísku).

Chôdza má navyše doslova ohromné účinky na zdravie. Zlepšuje prácu srdcovo-cievnej sústavy, znižuje krvný tlak, prospešne vplýva na hladinu cholesterolu v krvi, zlepšuje kognitívne funkcie a účinkuje proti smútku a dokonca aj proti vážnym psychickým poruchám.

  • Komentáre

Pridať komentár

Pridať komentár

Oznamovať
avatar
wpDiscuz
  • Podobné články
0
Recepty

Chia puding s malinami

0
Strava Zdravie Výživa

Večerný nepriateľ chladnička

0
Zdravie Regenerácia

Nestíhate oddychovať? Ponáhľajte sa pomaly

Navigácia

Magazíny